Redirect اطلاعات بيشترads تبليغات
تبليغات


تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم لرن

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پرسش: نحوه محاسبه هزینه استهلاک
#1
Thumbs Up 
سلام هزینه استهلاک رو چه جوری باید حساب کنیم .ارزش یک ساختمان و نرخ استهلاک و ... رو از کجا باید بدست بیاریم. الان من میخوام هزینه استهلاک رو برا شرکتمون در بیارم نمیدونم از کجا شروع کنم .لطفا توضیح کامل بدین بتونم این کار رو بکنم.اولین بارمه
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
سلام دوست گرامی


ابتدا نظر شما را به یکسری توضیحات راجع به استهلاک جلب می‌نمایم:

هزینه استهلاک چیست و چرا یک دارایی را مستهلک می کنیم؟


برای محاسبه استهلاک دارائی‌هایی که تا پایان سال 1394 تحصیل نمودید می‌بایست مطابق مقررات مواد 149، 150 و 151 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 27-11-1380 (ق.م.م قدیم) عمل نمائید، جدول استهلاکات موضوع ماده 151 قانون مالیات‌های مستقیم قبلی در تایپیک زیر قرار گرفته است:

پرسش: ارزش دفتری و استهلاک انباشه یعنی چه

ولیکن برای محاسبه استهلاک دارائی‌هایی که از ابتدای سال 1395 تحصیل می‌کنید می‌بایست مطابق مقررات ماده 149 اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 31-04-1394 (ق.م.م اصلاحی جدید) عمل کنید، جدول استهلاک موضوع ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم جدید نیز در تایپیک ذیل ارائه شده است:

بخشنامه: مقررات و ضوابط اجرایی هزینه استهلاک دارایی‌ها (جدول استهلاکات) و هزینه تأسیس


با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "

" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
پاسخ
سپاس شده توسط: mah-sa-di ، رحیمی پور ، حسین ، sepideh ، hoda
#3
سلام.میشه در مواردی که نرخ یا روش استهلاک تغییر کرد توضیح بدین که چه جوری عمل کنیم.من یه مثال ساده میزنم لطفا بگین زوش کارم دزسته یانه
خرید ساختمان در تاریخ ۸۹/۶ به قیمت ۲۰۰۰۰۰۰روش قبلی ده درصد نزولی***** ارزش دفتری در پایان سال ۹۴ مثلا ۱۵۰۰۰۰۰روش جدید مستقیم ۱۵ ساله *************
من اینجوری حساب کردم جون از سال خرید ۵.۵ سال گذشته من ۱۵ رو منهای ۵.۵ کردم شد ۹.۵ بعد ارزش دفتری پایان سال ۹۴ رو بر عدد ۹.۵ تقسیم کردم.یعنی ۱۵۰۰۰۰۰/۹.۵=۱۵۷۸۹۵ تقریبا.ایا درسته


حالا اگه در مثال بالا روش ارزش نزولی از ۱۰ درصد به ۵ درصد تغییر کنه
ما میاییم ۱۵۰۰۰۰۰ رو ضرب در ۵ درصد میکنیم میشه مثلا ۷۵۰۰۰ .ایا روشم درسته
پاسخ
سپاس شده توسط:
#4
سوال بعدیم اینه که من از جدول جدید نتونستم روش و نرخ استهلاک مربوط به میز و صندلی و مبلمان و کلا اثاثیه رو پیداکنم.میشه بگید اثاثیه رو با چه روش و نرخی باید مستهلک کنم .لطفا بگید توی این پی دی اف ۱۴ صفحه ای تو کدوم صفحه ش نرخ و روش اصطهلاک اثاثیه رو نوشته.
سوال بعدی اینکه تو جدول استهلاکات من برای ساختمان های اجری روش مستقیم ۱۵ ساله و برای ساختمانهایربتنی و سازه فلزی ۲۵ ساله مستقیم رو بدست اوردم درسته
پاسخ
سپاس شده توسط:
#5
سلام دوست عزیز


(۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ)mah-sa-di نوشته: سلام.میشه در مواردی که نرخ یا روش استهلاک تغییر کرد توضیح بدین که چه جوری عمل کنیم.

توضیحات کافی در این خصوص در ماده ۱۰ و ۱۱ مقررات و ضوابط اجرایی مربوط به هزینه استهلاك دارائی‌ها موضوع ماده ۱۴۹ ق.م.م جدید بیان گردیده است.


(۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ)mah-sa-di نوشته: خرید ساختمان در تاریخ ۸۹/۶ به قیمت ۲۰۰۰۰۰۰روش قبلی ده درصد نزولی***** ارزش دفتری در پایان سال ۹۴ مثلا ۱۵۰۰۰۰۰روش جدید مستقیم ۱۵ ساله *************
من اینجوری حساب کردم جون از سال خرید ۵.۵ سال گذشته من ۱۵ رو منهای ۵.۵ کردم شد ۹.۵ بعد ارزش دفتری پایان سال ۹۴ رو بر عدد ۹.۵ تقسیم کردم.یعنی ۱۵۰۰۰۰۰/۹.۵=۱۵۷۸۹۵ تقریبا.ایا درسته

با فرض اینکه از ابتدا (سال ۸۹) نرخ استهلاک به درستی انتخاب شده و استهلاک سال‌های قبل صحیح محاسبه‌ گردیده و ارزش دفتری ساختمان در پایان سال ۹۴ همان مبلغ ذکر شده باشد (که البته در صحیح بودن این فرضیات شک دارم)، نحوه محاسبه استهلاک جدید درصورتی که ساختمان بتنی و اسکلت فلزی نباشد صحیح محاسبه گردیده است.


(۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۹ ق.ظ)mah-sa-di نوشته: حالا اگه در مثال بالا روش ارزش نزولی از ۱۰ درصد به ۵ درصد تغییر کنه
ما میاییم ۱۵۰۰۰۰۰ رو ضرب در ۵ درصد میکنیم میشه مثلا ۷۵۰۰۰ .ایا روشم درسته

مجدداْ با قبول فرضیات فوق‌الذکر، محاسبات استهلاک جدید صحیح می‌باشد.


(۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵ ق.ظ)mah-sa-di نوشته: سوال بعدیم اینه که من از جدول جدید نتونستم روش و نرخ استهلاک مربوط به میز و صندلی و مبلمان و کلا اثاثیه رو پیداکنم.میشه بگید اثاثیه رو با چه روش و نرخی باید مستهلک کنم .لطفا بگید توی این پی دی اف ۱۴ صفحه ای تو کدوم صفحه ش نرخ و روش اصطهلاک اثاثیه رو نوشته.

در بند ۹ گروه ۲۴ (صنایع متفرقه) به اموال و اثاثیه مذکور اشاره شده است و نرخ و روش استهلاک آن نسبت به قبل تغییری نکرده و همان ۵ ساله به روش خط مستقیم می‌باشد.


(۲۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵ ق.ظ)mah-sa-di نوشته: سوال بعدی اینکه تو جدول استهلاکات من برای ساختمان های اجری روش مستقیم ۱۵ ساله و برای ساختمانهایربتنی و سازه فلزی ۲۵ ساله مستقیم رو بدست اوردم درسته

بله دوست گرامی، کاملاً صحیح است.


با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "

" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
پاسخ
سپاس شده توسط: رحیمی پور ، mah-sa-di ، حسین ، ATEFE
#6
سلام و عرض ادب

ما یه سواری واسه شرکت تو تاریخ 96/01/10 خریدیم . می خواستم بدونم استهلاکش از کی شروع میشه . بعدش در بحث استهلاک مستقیم آیا در واقعیت سیستم کامپیوتری استهلاک روزانه محاسبه میشه و گزارش ماهانه نمایش داده میشه یا نه. در حقیقت منظورم اینه اگه شرکت بخواد یه فایل اکسل براشون تهیه کنم باید فرمول و جوری بنویسم که استهلاک و روزانه حساب کنه . یا اصلا اگه مدیریت  ارزش دفتری تا اواسط ماه خرداد بخواد همچین خواسته ای منطقیه یا باید بهش بگیم تا آخر خرداد صبر کنه یا گزارشی که بهش میدیم با اینکه وسط خرداده بگیم این هزینه استهلاک تا آخر ماهه. ممنون میشم به استناد دستورالعمل یا بخشنامه یا ماده قانونی راهنمایی کنید. پیشاپیش ممنون
پاسخ
سپاس شده توسط:
#7
(۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۸:۴۰ ب.ظ)RezaKasra نوشته: ما یه سواری واسه شرکت تو تاریخ 96/01/10 خریدیم . می خواستم بدونم استهلاکش از کی شروع میشه . بعدش در بحث استهلاک مستقیم آیا در واقعیت سیستم کامپیوتری استهلاک روزانه محاسبه میشه و گزارش ماهانه نمایش داده میشه یا نه. در حقیقت منظورم اینه اگه شرکت بخواد یه فایل اکسل براشون تهیه کنم باید فرمول و جوری بنویسم که استهلاک و روزانه حساب کنه . یا اصلا اگه مدیریت  ارزش دفتری تا اواسط ماه خرداد بخواد همچین خواسته ای منطقیه یا باید بهش بگیم تا آخر خرداد صبر کنه یا گزارشی که بهش میدیم با اینکه وسط خرداده بگیم این هزینه استهلاک تا آخر ماهه. ممنون میشم به استناد دستورالعمل یا بخشنامه یا ماده قانونی راهنمایی کنید. پیشاپیش ممنون

سلام دوست گرامی

استهلاک وسیله نقلیه مزبور چنانچه از همان زمان خرید، مورد استفاده قرار گرفته باشد، بصورت کامل محاسبه خواهد گردید. مطابق ماده ۶ مقررات و ضوابط اجرایی هزینه استهلاک دارایی‌ها موضوع ماده ۱۴۹ ق.م.م (قانون جدید استهلاکات)، مبداء محاسبه استهلاک دارایی‌ها از ابتدای ماه بعد از بهره‌برداری می‌باشد.

بنابراین استهلاک دارایی‌ها بر اساس ماه (و نه روز) محاسبه می‌شود و هر زمان که مدیریت نیاز به گزارشاتی در این خصوص داشت، با توجه به گفته فوق‌الذکر و تاریخ درخواست گزارش، می‌توانید استهلاک را محاسبه و گزارش کنید.

با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "

" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
پاسخ
سپاس شده توسط: alipesaraklu ، حسین ، رحیمی پور ، ATEFE


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

"تبلیغات متنی"
"درباره‌ی ما"
"امکانات وبسايت"
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز
وبسایت فروم‌لرن در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و کلیه خدمات ارائه شده در این انجمن کاملاً رایگان می‌باشد. هدف ما کمک به پیشرفت حرفه حسابداری بوده و امیدواریم که بتوانیم با یاری خداوند متعال، همکاری اعضاء عزیز و سرمایه‌های گرانقدرمان؛ گام مؤثری جهت نیل به هدف خود برداریم.

©۱۴۰۰: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم‌لرن محفوظ می‌باشد.

تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir
قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۰ MyBB Group.
طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI

زمان کنونی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۰۲:۵۸ ب.ظ