10
ارسالها:
7
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابداری
سپاس دادهشده: 4
سپاس گرفتهشده: 0 بار در 0 ارسال
با سلام و خسته نباشید
دوستان عزیز من ادامه کار یک حسابدار دیگه رو انجام میدم که ایشون ثبت سند افتتاحیه شرکتو نزدن و الان من باید تراز افتتاحیه تنظیم کنم.. عملیات موسسه هم به این صورت بوده ک در ابتدا هزینه هایی جهت بازسازی انجام شده و بعد از شیش ماه به بهره برداری رسیده..
ممنون میشم از دوستان اگر راهنمایی کنید من غیر از هزینه های قبل از بهره برداری و اورده شرکا چه چیزهایی باید در تراز افتتاحیه اعمال کنم..
با تشکر
4,060
ارسالها:
1,479
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۱
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابرس داخلی
سپاس دادهشده: 2081
سپاس گرفتهشده: 9320 بار در 3590 ارسال
سلام سرکار خانم سلطانی گرامی
سوال شما ناقص است و ابتدا باید دید که شرکت مزبور اولین سال فعالیت خود را پشت سر میگذراند یا اینکه چندین سال است که مشغول فعالیت است؟
الف) اگر اولین سال فعالیت میباشد: برای ثبت سند افتتاحیه بر اساس اساسنامه شرکت عمل نمائید و میزان سرمایه ثبت شده در اساسنامه به طرفیت حسابهای درج شده (مانند بانک و ...) بعنوان اولین سند شما میباشد.
نکته دیگر اینکه مطابق بند ۶ و ۷ استاندارد حسابداری شماره ۲۴ (گزارشگري مالي واحدهاي تجاري در مرحله قبل از بهره برداري)، احتساب هرگونه مخارجی تحت سرفصل حساب "مخارج قبل از بهره برداري" صحیح نمیباشد. بنابراین پس از ثبت سند افتتاحیه میبایست بر اساس استاندارد مذکور شروع به ثبت هزینههای انجام گرفته و داراییهای خریداری شده بر اساس مدارک و اسناد نمائید (اگر توسط حسابدار قبلی ثبت نشده باشد).
ب) اگر چندین سال است که مشغول فعالیت است: در این خصوص بارها در سایت سوالات مشابهی مطرح گردیده و پاسخ داده شده است، خواهشمند است با استفاده از گزینه
جستجوی تالار، به این موارد دست یافته و آنها را مطالعه نمائید. به عنوان نمونه یک مورد از آن را میتوانید در ذیل مشاهده کنید:
پرسش: شروع حسابداری برای بنگاهی که چند سال فعالیت دارد
چنانچه در ادامه سوالی داشتید در ادامه مطرح نمائید.
با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
10
ارسالها:
7
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابداری
سپاس دادهشده: 4
سپاس گرفتهشده: 0 بار در 0 ارسال
سپاس از پاسخ شما
مجموعه اولین سال فعالیتش هست.. طبق گزارشی که موسسان از من میخان هزینه های انجام شده تا تاریخ معین قبل از شروع به فعالیت واحد تجاری هست که تحت سرفصل جاریشون اورده هر شریک ثبت شده بنا به هزینه هایی ک هر کدام جداگانه یا تحت عنوان تنخواه انجام شده.. که قابل رهگیری به دارایی خاصی نیست مثل هزینه های تعمیرات و بازسازی ساختمان.. سوال من اینه به طور مثال هزینه اجاره ک ب صورت پیش پرداخت برای یکسال پرداخت شده و یا هزینه های قبل از بهره برداری رو تحت چه عنوانی باید در تراز افتتاحیه اعمال کنم؟؟
اگر نمونه ای از تراز افتتاحیه دارین و میتونین بفرستین که من با قالبش و ماهیتش اشنا بشم ممنون میشم
با تشکر
4,060
ارسالها:
1,479
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۱
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابرس داخلی
سپاس دادهشده: 2081
سپاس گرفتهشده: 9320 بار در 3590 ارسال
ضمن عرض سلام مجدد خدمت شما
لطفاً بفرمائید که آیا حسابدار قبلی، اصلاً اقدام به صدور سند نموده است یا خیر؟
بابت سند افتتاحیه که میبایست همان طور که در ارسال قبل ذکر شد عمل کنید، یعنی سرمایه درج شده در اساسنامه شرکت را به طرفیت حسابهای مشخص شده (که احتمالاً فقط حساب بانک میباشد) ثبت نمائید.
بعد از سند افتتاحیه نیز، هزینههای انجام شده هر یک تحت سرفصل خودش به طرفیت حساب جاری شرکاء سند خواهد خورد. پیش پرداخت اجاره نیز جزء داراییهای جاری است که میبایست اگر شرکاء پرداخت کردند به طرفیت حساب جاری شرکاء ثبت کنید.
با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
10
ارسالها:
7
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابداری
سپاس دادهشده: 4
سپاس گرفتهشده: 0 بار در 0 ارسال
ضمن تشکر از پاسخ و راهنمایی شما
خیر حسابدار قبلی هیچ ثبتی در این زمینه انجام نداده اند.. در حال حاضر گزارشی به نام تراز افتتاحیه از من میخان و واقعیتش من ذهنیتی در مورد قالب و محتوای این تراز ندارم..ممنون میشم اگر راهنمایی کنید که من چطوری تراز افتتاحیه رو بگیرم
با تشکر از شما
43
ارسالها:
10
موضوعها:
دى ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابدار
سپاس دادهشده: 151
سپاس گرفتهشده: 24 بار در 10 ارسال
سلام آقای سلطانی عزیز و با ایجاد فضولی در کار استادان
سند افتتاحیه در صدر همه سند های حسابداری قرار دارد و میشه گفت اولین سندیه که تو هر واحد قبل از شروع فعالیت هاش میخوره.
و تقریبا به این صورت ثبت میشه.
دارایی های واحد به تفکیک بدهکار میشن و بدهی ها و حقوق صاحبان سهام به ترتیب بستانکار و به سال مالی جدید منتقل میشن.
بانک***
حساب های دریافتنی تجاری و غیرتجاری***
موجودی کالا***
پیش پرداختها***
دارایی های ثابت مشهود***
دارایی های نامشهود***
و...
حسابهای پرداختنی تجاری و غیرتجاری***
پیش دریافتها***
سود سهام پرداختنی***
و...
سرمایه***
اندوخته قانونی ***
سود(زیان) انباشته***
تراز افتتاحیه*** ترازافتتاحیه***
قسمت بدهکار ترازافتتاحیه با جمع دارایی ها و قسمت بستانکار ترازافتتاحیه با مجموع بدهی ها و حقوق صاحبان سهام منطبق خواهد بود. و در آخر در این ثبت مرکب مانده ترازافتتاحیه مطابق با معادله اساسی حسابداری صفر خواهد بود و مانده ای نخواهد داشت.
با آرزوی موفقیت برای شما.
4,060
ارسالها:
1,479
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۱
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابرس داخلی
سپاس دادهشده: 2081
سپاس گرفتهشده: 9320 بار در 3590 ارسال
سلام و عرض ادب خدمت همراهان گرامی
ضمن تشکر از پاسخ دوست عزیزمان و در تکمیل فرمایشات ایشان، لازم به ذکر است که ما گزارشی به نام "تراز افتتاحیه" نداریم و تنها ثبت درج شده در ارسال قبلی در این خصوص وجود دارد. نکته دیگر اینکه در شرکتهایی که اولین سال فعالیت خود را میگذرانند، سند افتتاحیه، فقط شامل مبلغ سرمایه درج شده در اساسنامه به طرفیت حسابهای موجود (مانند بانک) میباشد.
به طور کلی همیشه ابتدا سند اختتامیهای باید وجود داشته باشد تا سند افتتاحیه سال بعد آن به شکل سند فوق الذکر باشد. یا بهتر است بگویم که سند افتتاحیه در شرکتهایی که اولین سال فعالیت خود را میگذرانند معمولاً به شکل ذیل است:
بانک ***
سرمایه ***
با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "