Redirect اطلاعات بيشترads تبليغات
تبليغات


تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم لرن

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی نحوه شکل گیری تجارت الکترونیک
#1
تجارت الکترونیکی ازسال ۱۹۷۰ هنگامی که شرکتهای بزرگ اقدام به تهیه شبکه‌های خصوصی کامپیوتری بین خود جهت تبادل اطلاعات تجاری بین شرکا وتولید کنندگان خود کردند پدید آمد . این عمل به نام EDI تبادل اطلاعات الکترونیک معروف شد . این انتقال اطلاعات که بصورت ساده شده و تحت استانداردهای لازم EDI ما بین شرکتهای تجاری صورت می‌گرفت مسایل اداری سنتی بر کاغذ و وجود نیروهای انسانی در این بخشها را بطور چشم گیری کاهش داد .

درحال حاضر نیز در حدود ۹۵٪ از هزار شرکت بدلیل کاهش هزینه ها و بالا بردن راندمان کار از EDI استفاده می‌کنند . در واقع پایه واساس تجارت الکترونیک EDI بوده و هست ! امروزه تماسهای تجاری بر روی اینترنت که بواسطه تجارت الکترونیکی است رو به افزایش گذاشته‌است . بطور مثال با آمدن EDI بر روی اینترنت این امکان را برای شرکتها بوجود آورده‌ است تا سیستمهای قدیمی مربوط به شبکه‌های خصوصی خود را جمع نموده و پول آنها را پس انداز نمایند و با سرمایه گذاری و گسترش بر روی زنجیرهای جدید تجاری به داد و ستدهای بیشتری در این زمینه نایل آیند . سایر شرکتها نیز به سادگی معاملات خود را ، از آنجایی که نیازی به رعایت کردن استاندارد‌های لازم برای EDI در محیط وب نیست ، بر روی وب منتقل کرده‌اند .

در سال ۱۹۷۹ آنلاین توسط مایکل آلدریچ در انگلیس ابداع شد .
در سال ۱۹۸۲ مینیتل در فرانسه ابداع شد .
در سال ۱۹۹۰ وب جهان‌گستر توسط تیم برنرز لی ابداع شد .
در سال ۱۹۹۴ مرورگر نت‌اسکیپ معرفی شد .
در سال ۱۹۹۵ وب گاه آمازون راه اندازی شد .
در سال ۱۹۹۶ ای‌بی شروع به کار کرد .
در سال ۲۰۰۰ بسیاری از شرکتهای مرتبط با فناوری اطلاعات به خاطر از بین رفتن حباب اقتصادی (dot-com bubble) ورشکست شدند .


انواع تجارت الکترونیک :

تجارت الکترونیک را میتوان از حیث تراکنش‌ها(Transactions) به انواع مختلفی تقسیم نمود که بعضی از آنها عبارتند از :

ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B2) : به الگویی از تجارت الکترونیکی گویند ، که طرفین معامله بنگاه‌ها هستند .

ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C3) : به الگویی از تجارت الکترونیک گویند که بسیار رایج بوده و ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان میباشد .

ارتباط مصرف کننده‌ها و شرکتها (C2B4) : در این حالت اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراورده‌ها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند .

ارتباط مصرف‌کننده با مصرف‌کننده (C2C) : در این حالت ارتباط خرید و فروش بین مصرف‌کنندگان است .

ارتباط بین بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی (B2A) : که شامل تمام تعاملات تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی میباشد . پرداخت مالیاتها و عوارض از این قبیل تعاملات محسوب می‌شوند .

ارتباط بین دولت و شهروندان (G2C) : الگویی بین دولت و توده مردم میباشد که شامل بنگاه‌های اقتصادی ، موسسات دولتی و کلیه شهروندان میباشد . این الگو یکی از مولفه‌های دولت الکترونیک می‌باشد .

ارتباط بین دولت‌ها (G2G) : این الگو شامل ارتباط تجاری بین دولتها در زمینه‌هایی شبیه واردات و صادرات می‌باشد .


البته باید گفت که انواع بالا کاملا مستقل از هم نیستند و گاهی که تاکید بر خرید و فروش ندارند در قالب کسب و کار الکترونیک می‌آیند .

ابزارها :

ایمیل
فروشگاه اینترنتی
ابزار پیام سریع


منبع : بانکی
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "

" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
پاسخ
سپاس شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

"تبلیغات متنی"
"درباره‌ی ما"
"امکانات وبسايت"
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز
وبسایت فروم‌لرن در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و کلیه خدمات ارائه شده در این انجمن کاملاً رایگان می‌باشد. هدف ما کمک به پیشرفت حرفه حسابداری بوده و امیدواریم که بتوانیم با یاری خداوند متعال، همکاری اعضاء عزیز و سرمایه‌های گرانقدرمان؛ گام مؤثری جهت نیل به هدف خود برداریم.

©۱۴۰۳: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم‌لرن محفوظ می‌باشد.

تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir
قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۳ MyBB Group.
طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI

زمان کنونی: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۴۲ ب.ظ