Redirect اطلاعات بيشترads تبليغات
تبليغات


تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم لرن

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدیریت کیفیت جامع و هزینه یابی كیفیت (Total quality management (TQM
#1
مدیریت کیفیت جامع و هزينه يابي كيفيت
TQM: Total quality management

تنظيم کننده گان:
فائقه قربانی زماني - نفیسه گلچی


فهرست

1- مفاهیم
2- روند تحول TQM
3- اصول حرکت به سوي کيفيت
4- تعریف TQM
5-هزينه هاي كيفيت
6- بهای تمام شده کیفیت و گزارشهای عملکردی
7- هزینه یابی برمبنای فعالیت واحد بهینه بهای تمام شده کیفیت
8- TQMو بحران سازمانی
9- سير تکاملي هزينه يابي کيفيت
10- جنبه هاي مديريت کيفيت جامع
11- اصول مدیریت کیفیت
12- هزينه يابي كيفيت
13- رهبران نظريه کيفيت
14-علل ناکامي مديريت کيفيت جامع
15- مديريت کيفيت جامع و برنامه ريزي استراتژيک



1- مفاهیم

• جامع : درگیری کل سازمان در این مقوله واشاعه این فلسفه است که ”جلب رضایت مشتری“کار و وظیفه همه افراد سازمان است
• کیفیت: نشان دهنده میزان پاسخگویی محصولات وخدمات سازمان به نیازهای مشتریان داخلی خود است
• مدیریت :عبارت است از رهبری زیرساختها و منابعی که کارکنان سازمان را در برآورده ساختن نیازهای مشتریان پشتیبانی می کند


2- روند تحول TQM

دکتر ابوالفتح لامعي در سير تحول رسيدن به(TQM) ، چهار مرحله تقريباً مشخص را درنظر گرفته است:

• بازرسي: شامل سنجش، ارزيابي و مقايسه نتايج است؛
• کنترل کيفيت: روشهاي اجرايي و فعاليتهايي که به منظـــور دستيابي به الزامات کيفيت انجام مي گيرند؛
• تضمين کيفيت: همه فعاليتهاي برنامه ريزي شده و منظم که در چارچوب نظام کيفيت به اجرا درآمده و اطمينان کافي به وجود مي آورند که محصول يا خدمت حائز الزامات کيفي است

ارتقاي مستمر کيفيت: يک رويکرد مديريتي است بر محور کيفيت و مبتني بر مشارکت همه کارکنان، با هدف دستيابي به موفقيت درازمدت ازطريق کسب رضايت مشتريها و تامين منافع همه اعضاء، سازمان و جامعه.


3- اصول حرکت به سوي کيفيت:

- توجه تمام و کمال به گيرنده خدمت؛
- پيشرفت تدريجي ولي مداوم در هر خدمت؛
- نگرش فرايندي به سازمان؛
- کـاستن از خدمات پرنوسان و غيرقابل پيش بيني کـــه براي مردم ايجاد عدم امنيت مي کند؛
- مشارکت همه کارکنان؛
- تعهد مديريت ارشد که شرط لازم و کافي براي حاکميت اين اصول بر سازمان است.

نکته: بعضي افراد کيفيت و دستيابي به استانداردها را مترادف هم مي دانند و کيفيت را دستيابي به استانداردهاي از پيش تعيين شده محسوب مي کنند که بايد توجه داشت که در استاندارد حداقل عملکرد تعيين مي شود و ارتباطي به کيفيت ندارد. ما بايد کيفيت را از ديدگاه ارتقاي مستمر کيفيت نگاه کنيم تا به خوبي از پس انتظارات و نيازهاي مشتري برآييم.


4- تعریف TQM

سیستمی است به منظور ایجاد مزیت رقابتی از طریق تمرکز توجه یک سازمان به آنچه از نظر مشتریانش با اهمیت تلقی می شود
تاکید برTQM عبارت است کار بر روی دورابطه کلیدی:

روابطی که بین ما ومشتریان وجود دارد
روابطی که بین ما وعرضه کنندگان وجود دارد

در تعريف مديريت کيفيت جامع مي توان به نکات زير اشاره کرد:

کيفيت بالاي محصولات و خدمات که موجب رضايت مشتري مي گردد؛
منطقي بودن قيمت؛
مشارکت کليه کارکنان شرکت
اصلاح مداوم فرايندهاي کاري؛
حل مسئله ريز و درشت سازمان برحسب اولويت؛
سرشکن کردن تصميم گيري درکل سطوح سازمان.

TQMرا می توان یک درخواست بی پایان برای کیفیت کامل توصیف کرد در واقع میتوان آن را”رویکرد ضایعات صفر“نامید.
در این رویکرد بهای تمام شده کیفیت زمانی به حد بهینه خود خواهد رسید که ضایعات به حد صفر برسد

این رویکرد درمقابل رویکرد سنتی AQL قرار دارد


5- هزينه هاي کیفیت

عبارت است از هزینه هاي عمليات منطقي شناسايي و برطرف نمودن نارساييهاي مواد،محصولات ،خدمات يا فرآيندهاي توليدي است:

بهای تمام شده پیشگیری
بهای تمام شده ارزیابی کیفیت
بهای تمام شده رفع نواقص وعیوب

بيشترين هزينه: مشتري نواقص /عيوب را در محصول يا خدمت تحويل گرفته كشف كند.
هزينه كم : سازنده يا سازمان ارائه دهنده خدمت عيوب و نواقص را يافته و اصلاح كند.
كمترين هزينه: سيستم مديريت كيفيت براي پيشگيري از عيوب و بهبود مستمر كيفيت طراحي، برنامه ريزي و مستقر شده است.


6- هزينه هاي کیفیت و گزارشهای عملکردی

استفاده بالقوه از اطلاعات مندرج درگزارشها:

تصمیمات مربوط به پیاده سازی برنامه های کیفیت
ارزیابی اثربخش برنامه های کیفیت
اخذ تصمیمات استراتژیک در زمینه قیمت گذاری

گزارشهای عملکردی که بهبود کیفیت محصولات وخدمات یک شرکت را اندازه گیری می کنند:

• گزارش عملکرد بهای تمام شده کیفیت
• گزارش روند سالانه بهای تمام شده کیفیت
• گزارش روند بلند مدت بهای تمام شده کیفیت


7- هزینه یابی برمبنای فعالیت واحد بهینه بهای تمام شده کیفیت

در هزینه یابی به روش (ABC) فعالیتها به دو دسته تقسیم می شوند:

فعالیتهای دارای ارزش افزوده
فعالیتهای فاقد ارزش افزوده


8- TQMو بحران سازمانی

• با استقرار مديريت کيفيت فراگير در دو بعد مي توان بر بحران مديريت کرد، از يک طرف زمينه و ريشه هاي شکل گيري بحران شناسايي و تحت کنترل قرار مي گيرد و بحران به حداقل ممکن مي رسد و از طرف ديگر، درصورت بروز بحــــران، مديريت بر آن راحت و ساده مي گردد.
• مديريت کيفيت فراگير با مکانيسم هاي کمک به شاخص سازي سازماني، شناسايي و مشکلات سازماني به صورت مداوم، نظارت بر گلوگاههاي سازماني، ايجاد حساسيت نسبت به زمان، به کارگيري راه حلهــــاي خلاقانه، مداوم سازي خود ارزيابي فردي و سازماني و تلفيق نگرش فرايندمدار و نتيجه مدار به پيشگيري از بروز بحرانهاي سازماني کمک و مديريت بر آن را ساده و لذت بخش مي کند.


9- سير تکاملي هزينه يابي کيفيت

• مدل PAF
• مدل هزينه يابي فرايندي
• مدل کوه يخ
• روش BSC

مدل PAF

الف - هزينه هاي شکست داخلي
ب - هزينه شکست خارجي
پ - هزينه ارزيابي
ت - هزينه هاي پيشگيري

• مدل هزينه يابي فرايندي

اين مدل در سال 1979 توسط کرازبي پيشنهاد شد.اين مدل در حقيقت هزينههاي کيفيت را ناشي از فعاليتهاي کيفي ميداند.

- فعاليتهايي که براي بار اول انجام ميشوند تا سطح کيفي محصولات ،خدمات و فرايندها به سطح کيفيت مورد نظر برسد.
- کرازبي دسته دوم را فعاليتهايي مي داند که در جهت رفع نقصها، دوباره کاريها و .... بعد از حصول سطح کيفيت ضعيف ودر جهت بهبود انجام مي شود.

• مدل کوه يخ

اين مدل در حقيقت هزينه هاي کيفيت را مانند يک کوه يخي در نظر مي گيرد که بيننده در نگاه اول فقط بخش کوچکي يا به عبارت ديگر فقط قله کوه را مي بيند، غافل از اين نکته که بخش اعظمي از کوه يخ در زير اقيانوس قرار گرفته است.طبق مدل ارائه شده مهندسان کيفيت هزينه هاي گارانتي ،هزينه هاي ساعات اضافي کار ناشي از ضعف کيفيت و هزينه دوباره کاريها را به طور مستقيم مشاهده ميکنند، در صورتيکه بخش اصلي هزينه ها به صورت نامشهود از جمله هزينه هاي مشتريان، هزينههاي بهبود برنامه هاي کيفي، کنترل فرايند ، وفاداري مشتري،ارزيابي کيفيت و..... از ديد کارشناسان کيفيت مخفي است .

• روش BSC

روش (BALANCED SCORE CARD= BSC) پيشنهاد مي کند که مديران اطلاعاتي در خصوص عوامل هزينه زا در امر کيفيت را از چهار منظر، را به طور هماهنگ در يک کارت يادداشت کنند و به تحليل آنها بپردازند:

- منظر مشتري
- منظر فرايندهاي داخلي کسب و کار
- منظر رشد، نوآوري و يادگيري سازماني
- منظر مالي.

10- جنبه هاي مديريت کيفيت جامع

8 جنبة اصلي مديريت کيفيت جامع که در مقالة «مارتينز لورنته» و همکارانش بيان شده، به شرح زیر می باشد:

1 - پشتيباني مديريت ارشد،
2 -ارتباط با مشتري،
3 -ارتباط با تأمين کننده،
4 - مديريت منابع انساني،
5- مشخصه ها و رفتارهاي کارکنان،
6 - فرايند طراحي محصول،
7 - مديريت فرايند توليد،
8 - واحد تضمين کيفيت.


11- اصول مدیریت کیفیت:

هشت اصل مديريت کيفيت که در استانداردهاي سيستم مديريت کيفيت بر مبناي سري ايزو 9000 - 2000 کاربرد دارد معرفي مي شوند .

اصل اول – تمرکز بر مشتري
اصل دوم – رهبري
اصل سوم – مشارکت کارکنان
اصل چهارم – رويكرد فرايندي
اصل پنجم – رويكرد سيستمي به مديريت
اصل ششم – بهبود مستمر
اصل هفتم – تصميم گيري بر مبناي واقعيت ها
اصل هشتم – ارتباط سودمند و دوطرفه با تامين کنندگان

اصل اول : تمرکز بر مشتري

تمرکز بر مشتري و درك نيازهاي حال و آينده او باعث پاسخگويي منعطف و سريع سازمان به فرصت هاي بازار و در نتيجه افزايش سود سهام و سهم بازار براي سازمان خواهد شد. و باعث مي شود که سازمان براي درك نيازها و انتظارات مشتريان تحقيقات لازم را صورت دهد. و از ارتباط اهداف سازماني با نيازها و انتظارات مشتريان اطمينان حاصل نمايد.

اصل دوم : رهبري

با بكاربستن منش رهبري فعاليت هاي سازمان ارزيابي شده و در مسيري يكسان، منظم گرديده و استقرار مي يابد و در نتيجه فقدان ارتباط بين سطوح مختلف سازمان به حداقل خود خواهد رسيد.و باعث مي گردد:

نيازهاي تمامي ذينفعان سازمان شامل مشتريان، مالكين، کارکنان، تامين کنندگان، سرمايه گذاران، انجمن ها و مجامع محلي در نظر گرفته شود.

اصل سوم : مشارکت کارکنان

کارکنان جوهره سازمان بوده و مشارکت آنها باعث خواهد گرديد تا توانايي هايشان مزيت سازمان محسوب گردد . ايجادانگيزه، تعهد و مشارکت کارکنان نسبت به سازمان، نوآوري و خلاقيت در پيشبرد اهداف سازمان را به ارمغان خواهد آورد. و باعث مي گردد که کارکنان اهميت همكاري و نقش خود را در سازمان درك کنند.

اصل چهارم : رويكرد فرايندي

نتايج مورد نظر در سازمان هنگامي که فعاليت ها و منابع مرتبط به صورت فرايندي مديريت مي شوند، با اثربخشي بيشترحاصل مي گردند . رويكرد فرايندي باعث هزينه کمتر و چرخه زماني کوتاهتر در استفاده از منابع بوده و نتايج بهبود يافته ، سازگار و قابل پيش بيني را براي سازمان به ارمغان خواهد آورد .

اصل پنجم : رويكرد سيستمي به مديريت

مديريت سيستمي با يكپارچه و مرتب نمودن فرايندها بعنوان بهترين روش دستيابي به نتايج مورد نظر، سازمان را ازقابليت تمرکز تلاش بر روي فرايندهاي کليدي برخوردار مي سازد و در ذينفعان سازمان اعتماد سازي به سازگاري،کارآمدي و اثربخشي سازمان را ايجاد نموده و توسعه مي بخشد. و باعث مي گردد که:

يك سيستم براي دستيابي به اهداف سازماني در بهترين حالت کارآمدي و اثربخشي آن پايه ريزي گردد. و بستگي دو طرفه بين فرايندهاي سيستم درك گردد.

اصل ششم : بهبود مستمر

بهبود مستمر عملكرد سراسري سازمان بايد يك هدف پايدار براي آن سازمان باشد که در اين حالت قابليت سازماني بهبود يافته، و در نهايت با اصل قراردادن بهبود مستمر در سازمان انعطاف براي واکنش در برابرفرصت ها پديد خواهد آمد. و باعث ایجاد يك رويكرد جامع و سازگار در تمام سازمان براي بهبود مستمر عملكرد می شود.

اصل هفتم : تصميم گيري بر مبناي واقعيت

تصميمات آگاهانه، افزايش توانايي براي اثبات اثربخشي تصميمات گذشته بر مبناي مراجع و سوابق واقعي و همچنين افزايش توانايي براي بازنگري،به چالش کشيدن و تغيير عقايد و تصميمات از جمله مزاياي بكارگيري اصل تصميم گيري بر مبناي واقعيت ها است.و باعث اصمینان از کفايت و دقت داده ها و اطلاعات می شود.

اصل هشتم : ارتباط سودمند و دوطرفه با تامين کنندگان

سازمان و تامين کنندگان آن به يكديگر وابسته هستند و رابطه سودمند و دو طرفه، توانايي هر دو را براي ايجاد ارزش افزايش مي دهد . افزايش توانايي ايجاد ارزش براي هر دو طرف در نتيجه انعطاف و سرعت در پاسخگويي به تغييرات بازار يا نيازها و انتظارت مشتريان ايجاد مي گردد و باعث بهينه نمودن هزينه ها و منابع خواهد گرديد.


12- هزينه يابي كيفيت

حسابداري مديريت براي اعمال مديريت كيفيت جامع (TQM)، سيستم هزينه يابي كيفيت (QC)را ابداع نموده وبه كار ميگيرد.

سيستم هزينه يابي كيفيت طبقه بندي جامع و منطقي از هزينه هاي كيفيت ارائه مي دهد و همه آثار عدم انطباق محصول و خدمات ارائه شده با كيففيات مورد انتظار را كمي نموده و به صور تحليلي ارائه مي كند

هدف اين سيستم اندازه گيري ،ثبت و گزارش هزينه هاي مرتبط با كيفيت فعاليتها و محصولات در فواصل زماني منظم (هفتگي، ماهيانه يا فصلي) است.

امروزه تحقيقات نشان داده كه هزينه هاي مرتبط با كيفيت بسيار بالاتر از آن چيزي است كه گزارشهاي مالي نشان ميدهد(معمولاً معادل 20 تا 40 درصد فروش هستند) و اغلب اين هزينه ها دروراي هزينه هاي سربارو مواد و دستمزد مخفي هستند.

مراحل سيستم هزينه يابي كيفيت (QC)

1- تشخيص و طبقه بندي هزينه هاي كيفيت
2- تطبيق هزينه هاي كيفيت با سيستم حسابداري شركت
3- ترازامه هزينه يابي كيفيت
4- گزارش هزينه هاي كيفيت و سيستم رديابي خطا

تشخيص و طبقه بندي هزينه هاي كيفيت

طبقه بندي معمول هزينه هاي كيفيت كه در محاسبه بهاي تمام شده به روش هزينه يابي كيفيت به شرح زير است:

الف - هزينه هاي پيشگيري مانند آموزش و ارتقاء كيفيت در مرحله طراحي
ب- هزينه هاي ارزيابي مانند پذيرش و تست ، تست تجهيزات ، بازرسي حين و پس از توليد
ج- هزينه هاي ناكامي داخلي مانند ضايعات و دوباره كاري ، تغييرات طراحي و تأخيرات زماني
د- هزينه هاي ناكامي خارجي مانند هزينه بازديد مشتري و آموزش كاربردي، هزينه هاي مربوط به كالاي برگشتي

تطبيق هزينه هاي كيفيت با سيستم حسابداري شركت

يعني تطبيق كدينگ(فهرست حسابها)مناسب براي هزينه هاي كيفيت جهت ثبت آنها در سيسم حسابداري شركت.

ترازنامه هزينه يابي كيفيت و گزارش هزينه هاي كيفيت و سيستم رديابي خطا

ترازنامه كيفيت نشانگر محاسبه هزينه هاي كيفيت به صورت ريالي است و ارتباط بين هزينه هاي كيفيت را آشكار مي سازد. با مقايسه ترازنامه كيفيت براي چند سال مي توان مؤثر بودن سيستم هزينه يابي كيفيت شركت را استدلال كرد. افزايش هزينه هاي ارزيابي پيشگيري ، كاهش هزينه هاي شكست داخلي و خارجي را به همراه خواهد داشت و عكس اين قضيه نيز صادق است. بر اين اساس هزينه هاي شكست داخلي و خارجي در سمت راست ترازنامه كيفيت و هزينه هاي ارزيابي و پيشگيري در سمت چپ ارائه مي گردد. با توجه به بالابودن هزينه هاي شكست داخلي و خارجي نسبت به هزينه هاي ارزيابي و پيشگيري ، براي تراز كردن ترازنامه تفاوت مبلغ هزينه هاي شكست داخلي و خارجي و هزينه هاي ارزيابي و پيشگيري را به عنوان هزينه هاي كيفي قابل كنترل كه به وقوع پيوسته، نشان داد كه كاهش اين هزينه در بلند مدت را مي توان به عنوان اثربخش بودن سيستم هزينه يابي كيفيت تلقي كرد.

پس از تهيه ترازنامه كيفيت ، بررسي مبلغ ريالي هزينه شكست خارجي بسيار حائز اهميت است. مشكلاتي كه پس از تحويل محصول بروز مي كند، تا حدود قابل توجهي بيانگر ناكارآمد بودن و ضعف روشهاي كنترل كيفيت است كه اين عامل را مي توان از طريق پيگيري و افزايش بودجه هزينه پيشگيري طرح ريزي كيفيت و هزينه طراحي و كنترل فرآيند بازرسي و هزينه گزارش دهي بهبود بخشيد. توجه به دلايل شكست و ناكامي خارجي مي تواند بيانگر مواردي باشد كه احتمالاً از ديد كارشناسان شركت دور مانده است .از اين رو مي توان از گزارشهاي مربوط به منظور بهبود فرآيند طراحي كيفيت استفاده كرد.

در ضمن پس از تهيه ترازنامه كيفيت مي توان با توجه به سهم هر يك از هزينه هاي كيفيت از مجموع هزينه كيفيت ، گزارش تهيه و هزينه هاي عمده كيفيت را دسته بندي كرد. سپس از طريق تمركز بر هزينه هاي عمده كيفيت ، به تهيه سيستم رديابي خطا اقدام كرد و دلايل هزينه هاي كيفيت را مورد بحث قرار داد.

مراحل استقرار، سنجش و گزارشگري نظام هزينه يابي كيفيت

1- آماده سازي
2-تعيين هزينه موارد عدم انطباق
3-جمع آوري داد ه هاي نظام هزينه يابي كيفيت
4-تجزيه و تحليل داده هاي هزينه كيفيت
5-بهبود كيفيت و كاهش هزينه ها
6- بهبود مستمر در عملكرد نظام هزينه يابي كيفيت


13- رهبران نظريه کيفيت

مديريت کيفيت يک ديدگاه فلسفي - مديريتي است که هم اکنون با سرعت فزاينده جايگاه خود را در جوامع باز مي کند، ارائه الگوها و نظريه هاي مربوط به بهبود کيفيت فرآورده ها و خدمات، شعار امروز سازمانها شده است.
شايد پنج نفر از مشهورترين رهبران نظريه کيفيت که تاثير اساسي در صنعت امروز جهان داشته اند، ادوارد دمينگ، فيليپ کرازبي، جوزف جوران، تاگوچي و ايشي کاوا باشند.

دکتر ابوالفتح لامعي در کتاب مباني مديريت کيفيت، کيفيت را اين چنين تعريف مي کند «کار درست را انجام دادن، به نيازها و انتظارات مشتريان پاسخ دادن».

اهمیت کیفیت در سالهای 1940 و 1950 مورد توجه قرار گرفت. مبتکر واژه کنترل جامع کيفيت يعني فايگنبام در سال 1951 کيفيت را اين چنين تعريف مي کند. کيفيت يعني توانايي يک محصول در برآوردن هدف موردنظر که با حداقل هزينه ممکن توليد شده باشد.


14- علل ناکامي مديريت کيفيت جامع

مديريت کيفيت جامع عبارت است از يک استراتژي که با تغيير اعتقادات بنيادي، ارزشها و فرهنگ يک شرکت و مشارکت همگاني ارتباط دارد.
مديريت کيفيت جامع وضوح و روشني اهداف را با يک رويکرد انقلابي براي تغيير درهم مي آميزد و همه جنبه هاي کار، از مشخص کردن نيازهاي مشتريان تا ارزيابي مشتريان مبني بر اينکه آيا راضي هستند يا خير، را شامل مي شود.

چالشهاي دولتي، يکي از چالشهايي که دولت در زمان اجراي مديريت کيفيت جامع با آن مواجه است اهميت صرفه جويي در هزينه است.
دستيابي به حــــداقل استانداردها، يک مجموعه حکومتي که بر دستيابي به الزامات قانوني و حداقل تکيه مي کند اين نقطه ضعف مديريت کيفيت جامع را ممکن است تشديد کند.

بخش خصوصي، همگان تقاضاي خدمات بهبوديافته و سطحي بالا از مشارکت را در فرايند تعريف کيفيت و خدمات درخواست مي کنند، که اين امر وظيفه پيچيده اي شده است.

اجراي ناقص مديريت کيفيت جامع، ممکن است جامعيت ناقص و تخصيص افراد غيرآماده را براي انجام و اجرا درپي داشته باشد.

ناکامي تعهدات و برنامه هاي، مديريت کيفيت جامع تلاشهاي متوسطي را که احتمــال موفقيتش بيشتر است را به شکست مي کشاند.

عدم تعهد کارکنان، براي اجراي مديريت کيفيت جامع، تعهد کارکنان حياتي است. برنامه ريزي ضعيف و کوچک سازي نامنظم سازمان تلاشهاي مديريت کيفيت جامع را در بسياري از سازمانها به زوال مــي کشاند.

عدم وجود سبک مديريت و شايستگي هاي رهبري، دمينگ بيان مي کند که اکثر سازمانها به صورت آرام و بي صدا از يک سبک مديريتي مدرن، فراگير و بسته اي استفاده مي کنند که در بلندمدت سازمان را به انحراف مي کشاند.

ارتباطات غیر موثر، براي موفقيت مديريت کيفيت جامع، ارتباطات موثر ضروري است؛ برنامه اي براي ارتباطات خوب و موثر، هم نتايج مطلوب تغييـــــــر و هم منافع مشارکت کنندگان را توجيه مي کند. بدون آن نتايج مي تواند به اجراي گران و ناکامي اش بينجامد.

در چنيــــن حالتي «دناوان» پيش بيني مي کند که بسياري از مديران اجرايي بيش از حد ديد خوش بينانه اي از کيفيت محصولاتشان دارند که با واقعيات فاصله دارد. خودفريبي مي تواند موفقيت مديريت کيفيت جامع را به مخاطره اندازد.

عدم وجود معیارهای سنجش و اندازه گيري، فقدان سنجش و يا سنجشهاي اشتباه يکي ديگر از علتهاي ناکامي مديريت کيفيت جامع است. اغلب سازمانها بر سنجشهــاي مالي، که تحت يک افق زماني کوتاه مدت قرار دارد، تاکيد مي ورزند.

عدم توجه به مشتريان، اجراي موفقيت آميزمديريت کيفيت جامع مستلزم توجه به مشتريان داخلي و خارجي سازمان است.

نادیده گرفتن اهداف استراتژيک، اکثر سازمانها اولين مرحله حياتي مديريت کيفيت جامع يعني تعريف اهداف استراتژيک و يکپارچه کردن اهداف با پيش فرضهاي بهبود کيفيت را ناديده مي گيرند.


15- مديريت کيفيت جامع و برنامه ريزي استراتژيک.

مديريت استراتژيک و مديريت کيفيت جامع بر رهبري از دو سر طيف تاکيد دارند. با مديريت استراتژيک، مسئوليت اساسي با مديران بالاتر است، درحالي که در مديريت کيفيت جامع رهبري جزء مهمي از هر شغل است، کارکنان به طور نامنظم در طراحي مجدد فرايندهاي کاري مشارکت مي کنند.

سه ارتباط حياتي بين مديريت کيفيت جامع و برنامه ريزي استراتژيک وجود دارد: 1) برنامه ريزي استراتژيک بايد در راستاي مشتريان باشد 2) برنامه ريزي استراتژيک بايد پيش نيازهاي مديريت کيفيت جامع را مدنظر قرار دهد و جهت آن را مشخص کند 3) براي اطمينان از موفقيت بلندمدت تمرکز بايد بر نتايج باشد، نه فعاليتها.

شاخصهايي که مديريت کيفيت جامع و برنامه ريزي استراتژيک نياز دارند تا به هم نزديک شوند عبارتند از:

ادغام مديريت کيفيت جامع و برنامه ريزي استراتژيک هم فرايندها را نيرومند مي سازد و هم به تعيين اينکه چه فرايندهايي حياتي هستند کمک مي کند، رضايت مشتريان بيشتر خواهد شد و مي تواند به صورت موثر و کارا براي سازمان اجرا شود.

برنامه استراتژيک مشخص مي کند که چه چيزهايـــي ضروري است و خطوط زماني پيش نيازهاي مديريت کيفيت جامع را بهبود مي دهد. اگر مبناي تلاشهاي موفقيت آميز اجراي مديريت کيفيت جامع يعني برنامه ريزي استراتژيک نباشد، درک موفقيتش بسيار سخت خواهدبود.

مــديريت کيفيت جامع ابزاري است که مي تواند به وسيله سازمانها براي دستيابي به اهداف کيفيت استفاده شود. هنگامي که مديريت کيفيت جامع به صورت بخشي لاينفک (يکپارچه) از فرايندهاي رسمي کار شده باشد و به عنوان برنامه اي جداگانه به آن نگريسته نشود، به صورت موفقیت آمیز اجرا می شود.

هم مديريت کيفيت جامع و هم مديريت استراتژيک در بخش خصوصي شروع شد و پس از آن براي بخش عمومي به کار گرفته شدند. ادغام مديريت کيفيت جــــامع با برنامه ريزي استراتژيک، بهترين فرصت را براي اجراي موفقيت آميز پيش نيازهاي اين دو مقوله فراهم مي سازد، و همچنين هم افزايي و احتمال موفقيت هر يک از اين دو را نيز فراهم مي کند.


منابع:

1 - حسابداري مديريت راهبردي - تاليف فريدون رهنماي رودپشتي،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي-واحد علوم و تحقيقات1387
2-حسابداري مديريت -پارسائيان
3-حسابداري مديريت - مدركيان
5 - زمرديان - اصغر، مديريت کيفيت جامع، موسسه مطالعات و برنامه ريزي آموزشي سازمان گسترش 1373
6 - لامعي - ابوالفتح، مباني مديريت کيفيت کميته کشوري ارتقا کيفيت، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي، چاپ دوم، آذر 1378
7 - رجب بيگي - مجتبي، سليمي - محمدحسين، مديريت فراگير(TQM) ، مرکز اطلاع رساني وزارت جهاد سازندگي، مرکز نشر دانشگاه صنعتي اميرکبير، چاپ اول 1374

انسانها زماني نااميد مي شوند كه چيزي به موفقيتشان نمانده است.
بهای استفاده از این مطلب 12صلوات واسه ظهور آقا امام زمان می باشد...البته اگه تمایل داشتید.
پاسخ
سپاس شده توسط:


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

"تبلیغات متنی"
"درباره‌ی ما"
"امکانات وبسايت"
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز
وبسایت فروم‌لرن در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و کلیه خدمات ارائه شده در این انجمن کاملاً رایگان می‌باشد. هدف ما کمک به پیشرفت حرفه حسابداری بوده و امیدواریم که بتوانیم با یاری خداوند متعال، همکاری اعضاء عزیز و سرمایه‌های گرانقدرمان؛ گام مؤثری جهت نیل به هدف خود برداریم.

©۱۴۰۱: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم‌لرن محفوظ می‌باشد.

تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir
قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۱ MyBB Group.
طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI

زمان کنونی: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۴۳ ق.ظ