Redirect اطلاعات بيشترads تبليغات
تبليغات


تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم لرن

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حسابداری اجتماعی Social accounting
#1
حسابداری اجتماعی Social accounting
محمد مهدی ذاکری هرندی – ابوالقاسم براتی

مقدمه
رشد وتوسعه صنایع ، واحدهای تجاری وکارخانه ها همگام با ایجاد و تکامل نهادهای اجتماعی ، تحول در تشکیلات دولتی وسرانجام ، تحول در اخلاق، به تدریج تعهدات و الزاماتی را به عهده واحدهای تجاری گذاشته که پیش از این تحولات ، چنین تعهداتی به این شدت رسمی و قانونمند نشده بود .
یکی از پیامدهای این رشد و توسعه صنعتی ، ظهور پیوند اقتصاد با اخلاق و تاثیر متقابل مسائل اقتصادی و اخلاقی و ارزشهای اجتماعی با یکدیگر است.
بدین ترتیب ، مدیریت واحدهای تجاری دیگر صرفاً افزایش سودآوری و تولید کالا را تنها هدف خویش ندانسته بلکه موضوعات دیگر همچون پرداخت حقوق عادلانه به کارگران ، رعایت کیفیت و بهای تولیدات ، آلودگی محیط زیست و سایر مسائل اخلاقی ، سیاسی، نژادی و اجتماعی را نیز باید رعایت کنند.
به این ترتیب واحدهای تجاری به جای داشتن عملکرد صرفاً اقتصادی، به صورت نهادهای چند منظوره درآمده اند.
تحت تاثیر تحولات صنایع و پیوند اقتصاد با اخلاق و ارزشهای اخلاقی ، چگونگی ارزیابی عملکرد و معیارهای آن دگرگون شده و از چارچوب محدود اقتصادی فراتر رفته و معیارهای عملکرد اجتماعی که مبنای ارزیابی عواقب و تاثیرات اجتماعی فعالیتهای اجتماعی است ، پدیدار شده است.
تعریف حسابداری اجتماعی:
حسابداری اجتماعی طبعا بخشی از دانش حسابداری است که هدف آن اندازه گیری و گزارشگری اثرات اجتماعی (هزینه ها و منافع اجتماعی) ناشی از فعالیتهای واحد تجاری است .
حسابداري اجتماعي عبارتست از فرآيند گردآوري، ‌اندازه گيري و گزارش معاملات و تاثيرات متقابل اين معاملات بين واحدهاي تجاري و جامعه پيراموني او. حسابداري اجتماعي از طريق اندازه گيري و گزارشكري تاثيرات متقابل واحد تجاري و جامعه پيراموني اش، ارزيابي از توان ايفا تعهدات اجتماعي را امكان پذير مي سازد(جعفري، 1372: 79 و 80).
" تمركز اصلي حسابداري اجتماعي بر اندازه گيري و گزارشگري تاثيرات تجارت شركت بر اجتماع و محيط فيزيكي است. حسابداري اجتماعي به اندازه گيري (واحد هاي پولي و غير پولي) تاثيرات مطلوب و نامطلوب فعاليتها اشاره دارد. حسابداري اجتماعي به نظر مي رسد كه شامل اندازه گيري منفعت – هزينه و گزارشگري برنامه هاي اجتماعي و فعاليتهاي عمومي شركت باشد."(AAA:1977)

تاریخچه حسابداری اجتماعی
مفهوم حسابداری مسئولیت اجتماعی در اوایل دهه 60 میلادی توسط نویسندگانی مثل آندرسون ، موبلی ، و لین اوس مطرح شد . آندرسون را باید بعنوان پدر حسابداری مسئولیت اجتماعی نامید. در آمریکا این مفهوم در اوایل دهه 70 م توسط انجمن حسابداری امریکا به منظور بررسی موانع و مشکلات مربوط به اندازه گیری در حسابداری مسئولیت اجتماعی آغاز شد و با وجود گذشت 40 سال هنوز این مفهوم از جدیدترین مباحث حسابداری است . در خصوص تدوین استانداردهای حسابداری مسئولیت اجتماعی به دلیل فشار سازمانهای هوادار محیط زیست و حقوق بشر در کشورهای صنعتی ، فدراسیون بین المللی حسابداری (IFAC) توجه خود را معطوف به این موضوع معطوف کرد و مجموعه ای بیانیه ها را در رابطه با تدوین استانداردهای این مفهوم صادر نمود . در ایران اولین بار در پاییز سال 1372 در فصلنامه بررسی های حسابداری دانشگاه تهران مقاله ای با عنوان تئوری حسابداری اجتماعی از آقای محمد رضا جعفری مطرح شد و تاکنون مقالا زیادی در این خصوص ارائه شده است.
ماهیت حسابداری اجتماعی
حسابداری مرسوم با تاکید بر اندازه گیری و گزارشگری معاملات و رویدادهای اقتصادی،معاملات اجتماعی واحدهای تجاری با اجتماع پیرامونش را نادیده می گیرد. پیامد این معاملات اجتماعی،هزینه های اجتماعی به معنی کاهش منابع اجتماعی و منافع اجتماعی به معنی افزایش و بهبود منابع اجتماعی است. هدف نهایی حسابداری اجتماعی اندازه گیری و گزارشگری این منابع،هزینه ها و منافع اجتماعی است.


مفاهیم حسابداری اجتماعی
1-معاملات اجتماعی:
معاملات اجتماعی، معاملات و مبادلات متقابل بين واحد تجاری و جامعه پيرامون آن است كه نتيجه ای از تصميمات و اقدامات اقتصادی واحد تجاری و جامعه پيرامون اوست. ويژگی اين نوع معاملات اين است كه در بازار معاملات اقتصادی نمايان نيستند. شناسايی گزارشگری معاملات اجتماعی به صورت خالص تاثيرات آن در قابل سود خالص دوره مالی، معيار مناسبی برای بررسی تاثير اجتماعی واحد تجاری است.
2- سود اجتماعی:
سود اجتماعی خالص مشاركت و تاثيرات معاملات اجتماعی واحد تجاری با جامعه پيرامونیاش طی دوره مالی است که ازمقايسه هزينه ها و منافع اجتماعی به دست میآيد. در هنگام محاسبه سود اجتماعی، تطابق صحيح هزينه های اجتماعی با منافع اجتماعی بايد صورت گيرد.
3-اركان اجتماعی:
اركان اجتماعی، گروه های اجتماعی هستند كه به طور غير رسمی با واحد تجاری قرارداد اجتماعی منعقد كرده اند و پيامد آن تعهدات اجتماعی برعهده واحد تجاری است. در سيستم حسابداری مرسوم اين اركان اجتماعی به رسميت شناخته نشده و فقط سرمايه و حقوق صاحبان سهام و تعهدات رسمی واحد تجاری و تغييرات طی دوره آن، ثبت و گزارش میشود.
در سيستم حسابداری اجتماعی، اين حقوق وعلايق اجتماعی نسبت به واحد تجاری، از طريق حساب ((سرمايه اجتماعی))، قابل شناسايی و گزارشگری است.
4-سرمايه اجتماعی:
سرمايه اجتماعی، ميزان علايق، حقوق و ادعاهای اركان اجتماعی نسبت به واحد تجاری است. ثبت و گزارشگری چنين حقوق و علايقی ممكن است با سيستم حسابداری مرسوم مطابقت نداشته باشد ولی در عين حال اندازه گيری و گزارشگری سرمايه اجتماعی به عنوان مبنايی سودمند و مفيد برای استفاده كنندگان هنگام تصميم گيری خواهد بود. بدين گونه كه مديريت واحد تجاری در تصميم گيريهای اقتصادی روزمره، همزمان با در نظر گرفتن ملاحظات مالی، حقوق و علايق اجتماعی شناسايی شده، از جمله اثراتی كه تاسيس يك كارخانه جديد و چگونگی توليدش بر محيط زيست، اشتغال، تسهيلات عمومی و... و ادعاها و منافع و هزينه هايی كه هر كدام از گروه های اجتماعی به دنبال چنين اقداماتی خواهند داشت، را در نظر میگيرد.
5-خالص دارايی اجتماعی:
خالص دارايی اجتماعی، ما به التفاوت افزايش منابع جامعه و کاهش منابع جامعه در اثر فعاليت واحد تجاری در طول عمر اوست. خالص دارايی اجتماعی در سيستم حسابداری مرسوم به عنوان يك منبع بالقوه كسب سود در فرايند عمليات واحد تجاری شناسايی و گزارش نمیشود؛ در حالی كه خالص دارايی اجتماعی میتواند مبنايی سودمند برای تصميم گيريهای بهينه استفاده كنندگان و مديريت واحد تجاری باشد؛ به طور مثال، مديريت واحد تجاری میتواند با داشتن اطلاعات كافی در مورد منابع اجتماعی، اطلاعات لازم را برای بهای تمام شده استخدام پرسنل جديد و بودجه بندی بهای تمام شده كالاهای توليدی در اختيار داشته و تصميمات بهتری را اتخاذ كند.

مفروضات سیستم حسابداری اجتماعی
چهار فرض اساسی سیستم حسابداری اجتماعی عبارتاند از :
1 - هر واحد تجاری در قبال جامعه پیرامونی خود تعهداتی دارد که پایبند به انجام آنهاست.
2 - منابع اقتصادی اجتماع کمیاب و محدود است ، پس ضرورت دارد در به کارگیری و استفاده از آنها حداکثر بهرهوری حاصل آید، به گونه ای که منافع اجتماعی حاصل از مصرف آنها بیش از هزینه های اجتماعی شود.
3 - کالاهایی که قبلا رایگان بوده اند، دیگر اینچنین رایگان در دسترس قرار نمی گیرند . مثلا آب و هوای پاکیزه اغلب نیازمند مخارج سنگین ناشی از مقررات مربوط به کنترل آلودگی محیط زیست و عملیات خود پالایی است، پس واحد تجاری باید در ازای استفاده از آنها منافعی را در اختیار اجتماع قرار دهد.
4-اطلاع از میزان تعهدات اجتماعی واحد تجاری:از حقوق مسلم جامعه است که از میزان تعهدات اجتماعی ،واحد تجاری نسبت به خود و همچنین مقدار انجام شده آنها آگاهی یابد و این آگاهی لازم است بر اساس اصول و مبانی گزارشگری حسابداری صورت گیرد.

نظریات حسابداری اجتماعی
به طور کلی سه رویکرد در مورد مفهوم مسئولیتهای اجتماعی شرکتها وجود دارد:
نظریه اول:از تئوری های کلاسیک اقتصادی منشا می گیرد.طبق این مفهوم شرکت فقط و فقط یک هدف دارد و آن به حداکثر رساندن سود و به تبع آن حداکثر نمودن ثروت سهامداران است.البته این موضوع تا جایی پذیرفته شده و قابل حمایت است که در جهت تلاش برای رسیدن به هدف،چارچوبی اخلاقی و حقوقی وجود داشته باشد.
نظریه دوم:بر اساس این نظریه اهداف اجتماعی در رابطه با به حداکثر رسانیدن سود مورد توجه قرار می گیرد.طبق این نظریه شرکت باید تصمیماتی اتخاذ کنند که بین حقوق سهامداران،کارکنان،مشتریان،عرضه کنندگان کالا و خدمات عامه مردم تعادل ایجاد نماید.
نظریه سوم:سود نقطه پایانی اهداف موسسه نیست.در این حالت مدیران به جای تلاش در جهت حداکثر نمودن سود،به دنبال کسب سطح مناسبی هستند که طی آن هم سود کسب شود و هم سطح مطلوبی از اهداف اجتماعی تامین شود.

شاخص های اجتماعی
شاخص های اجتماعی مفاهیمی است بر مبنای مشاهده و معمولا کمی که به ما در مورد جنبه های از زندگی که به آن علاقه مندیم و یا تغییراتی که در آن رخ داده اطلاعات می دهد.اگر این شاخص ها واقعی و عینی باشد شرایط واقعی جامعه را نشان میدهد و یا اگر این اطلاعات ذهنی باشد در این صورت نشانگر تلقی جامعه از شرایط واقعی است.
فهرستی از نواحی که شاخص های اجتماعی در آن قابل محاسبه اند عبارتند از:
-سلامتی
-تعلیم و تربیت
-استخدام
-اوقات فراغت
-درآمد و ثروت و ...
اما مشکلات و نارسایی های شاخص های اجتماعی عبارتند از:
-تاکید بر آنچه که قابل اندازه گیری است تا تاکید بر آنچه که مهم است.
-چگونگی برخورد با روابط بین شاخص ها


استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری اجتماعی
آنچه از تعاريف حسابداي اجتماعي بر مي آيد اينست كه علاوه بر سهامداران و ذينفعان (كه شامل سهامداران مي شود)، سايريني نيز وجود دارند كه مي بايست اين اطلاعات به آنها ارائه شود.
خوش طينت(1383 و 1384) گروههاي استفاده كننده از حسابداري اجتماعي را به 7 گروه تقسيم نموده است كه عبارتند از،‌ سرمايه گذاران، بستانكاران، كاركنان، تحليلگران، طرفهاي تجاري، دولت و عموم(خوش طينت، 1373و 1374: 24). البته توجه به اين مورد مهم است كه لزوما همه استفاده كنندگان از اطلاعات انتظارات يكسان ندارند و هر گروهي بسته به نياز خود از اطلاعات استفاده مي نمايد.
اگر بخواهيم استفاده كنندگان از گزارش اجتماعي را در يك جمله عنوان نماييم شايد بهتر باشد از عنوان "هر آنكس در اجتماع زندگي مي كند" استفاده شود.

مزایا اجرای سیستم حسابداری اجتماعی
از مهمترين مزاياي اجراي سيستم حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي مي توان به موارد زير اشاره كرد:
دو شيوه در گزارشگريهزينه هاي اجتماعي وجود دارد:
1- گزارشگري در يادداشتهاي همراه صورتهاي مالي
2 –گزارشگريهزينه‌هاياجتماعي به صورت مجزا و مستقل
1- موجب افزايش نقش اجتماعي واحدهاي تجاري مي شود و حضور آنها را در فعاليتهاي زيست محيطي و مشاركت در برنامه هاي توسعه اجتماعي و اقتصادي افزايش مي دهد.
2-فراهم شدن شرايط براي وارد كردن موضوع محيط زيست در حسابهاي ملي كه خود منجر به دو نتيجه خواهد شد:
اول : فراهم كردن اطلاعات با اهميت براي برنامه‌ريزان توسعه اقتصادي و اجتماعي در سطح ملي؛
دوم : فراهم كردن شرايط براي بهبود روشها و مؤلفه‌هاي مربوط به محاسبه توليد ناخالص داخلي.




مشکلات اجرای سیستم حسابداری اجتماعی
مشكلات تفكيك هزينه هاي اجتماعي و اقتصادي:
هزينه هاي اجتماعي و هزينه‌هاي اقتصادي هر واحد تجاري نشئت گرفته از تعهدات اجتماعي و اقتصادي واحد تجاري است؛ که به همین دلیل این گونه هزینه ها کاری بسیار مشکل است. براي مثال هزينه‌هاي تحقيق و توسعه و يا هزينه هاي مربوط به افزايش ضريب ايمني محصول مي‌تواند به عنوان هزينه اجتماعي در نظر گرفته شوند ، در حالي كه از طرف ديگر ممكن است به عنوان يك هزينه اقتصادي در نظر گرفته شوند كه به قصد افزايش حجم فروش و توانايي رقابت بيشتر با ساير توليد كنندگان باشد و يا هزينه هاي مربوط به آموزش كاركنان ممكن است به منظور فراهم كردن فرصتي براي پيشرفت علمي كاركنان در نظر گرفت كه در اين صورت يك نوع هزينه اجتماعي است، در حالي كه مي توان اينگونه هزينه ها را به عنوان هزينه هاي اقتصادي نيز نگاه كرد كه به قصد افزايش بهره وري و در نهايت افزايش سودآوري صورت گرفته باشند.





مشكلات مربوط به ارتباط هزينه ها و منافع اجتماعي:
يكي ديگر از مشكلات مربوط به اندازه گيري و گزارشگري هزينه ها و منافع اجتماعي واحد تجاري ناشي از آن است كه تهيه كنندگان اينگونه گزارشها قادر به ايجاد ارتباط بين هزينه هاي اجتماعي و منافع اجتماعي حاصل از آنها نيستند ، به طور مثال هزينه هاي اجتماعي مربوط به كمكهاي نقدي و غير نقدي به موسسات فرهنگي و آموزشي جامعه و مبارزه با بي‌سوادي در جامعه و آلودگي محيط زيست و يا افزايش سطح آگاهي افراد جامعه براي حفظ و بهره برداري بهينه از منابع جامعه ممكن است در بلند مدت داراي منافع اجتماعي باشند، اما ارتباط دادن آنها با منافع اجتماعي واحد تجاري و همچنين گزارش آنها بر حسب واحد پول با مشكلات فراواني همراه است.
نمونه هایی از هزينه هاي اجتماعي در سيستم حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي عبارتنداز:
1-هزينه منابع انساني به كار گرفته شده در واحد تجاري بر اساس هزينه فرصت به كارگيري آنها در يك فعاليت ديگر؛
2-مواد خام مورد استفاده در واحد تجاري براساس هزينه فرصت استفاده از آنها در يك فعاليت ديگر؛
3-داراييهاي سرمايه‌اي (ساختمان و تجهيزات) بر اساس ارزش جايگزيني؛
4-منابع و خدمات عام المنفعه مورد استفاده واحد تجاري از قبيل: پل‌ها و راههاي ارتباطي، خدمات پليس، آتش نشاني، بهداشت ، درمان و آموزش؛
6-ضرر و زيانهاي اجتماعي ناشي از فعاليتهاي توليدي واحد تجاري مانند آلودگي محيط زيست ناشي از كارخانه‌هاي سيمان و آسيبهاي كشيدن سيگار براي شركتهاي توليد كننده و عرضه كننده سيگار.
اما منافع اجتماعي واحد تجاري شامل:
1-حقوق و دستمزد پرداختني به كاركنان واحد تجاري؛
2-بهره هاي پرداختي بابت استقراض از اعتبار دهندگان؛
3-سود سهام توزيع شده بين سهامداران؛
4-هزينه هاي اجراي برنامه هاي آموزشي‌، تربيتي و خدمات درماني؛
5-برنامه هاي فرهنگي، اجتماعي و تفريحي اجرا شده توسط واحد تجاري براي كاركنان و فرزندان آنها و همچنين افراد جامعه؛
6-هزينه هاي زيبا سازي فضاي واحد تجاري و هزينه هاي مبارزه با آلودگي محيط زيست؛
7-هزينه هاي تحقيق و توسعه جهت بهبود كيفيت محصول.
(براتی)
كاركردهاي حسابداري اجتماعي
قرار داد واحد تجاري و جامعه پيراموني اش، دو كاركرد مهم را براي واحدهاي تجاري در پي دارد كه عبارتند از:
1) توليد و ارائه كالاها و خدمات سودمند براي جامعه.
2)توزيع عادلانه امكانات اقتصادي، اجتماعي يا سياسي بين گروههاي اجتماعي كه در واقع عامل پيدايش و دوام واحد تجاري هستند.
1) توليد و ارائه كالاها و خدمات سودمند براي جامعه.
در نقش تولید کالا و خدمات اجتماعی ، واحد تجاری کارکردی تولیدی دارد و فرض می شود که انتفاع اجتماعی حاصل از تولیدات واحد تجاری بیش از هزینه های اجتماعی آن است.
مدیریت واحد تجاری همزمان با تعیین آثار و نتایج سرمایه گذاریهای اقتصادی می بایستی هزینه – منفعت اجتماعی را نیز رد نظر بگیرد و سپس اقدام به سرمایه گذاری نماید.
2)توزيع عادلانه امكانات اقتصادي، اجتماعي يا سياسي بين گروههاي اجتماعي كه در واقع عامل پيدايش و دوام واحد تجاري هستند.
وظیفه دوم واحد تجاری کارکرد توزیعی است .در کارکرد تولیدی به طور کلی به انتفاع یا هزینه های اجتماعی معاملات اجتماعی واحد تجاری توجه می شود ولی در کارکرد توزیعی به چگونگی توزیع این هزینه ها و منافع اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه مطرح می شودکه آیا در اثر معاملات اجتماعی واحد تجاری همگی گروههای اجتماعی به شکل عادلانه انتفاع یا هزینه را متحمل شده اند یا توزیع ناعادلانه صورت گرفته است.


اهداف حسابداري اجتماعي
با توجه به دو کارکرد مذکور حسابداری اجتماعی اهداف سه گانه ای به شرح زیر را دنبال می کند :
1- تعیین و اندازه گیری خالص انتفاع و مشارکت اجتماعی واحد تجاری در طول دوره مالی، از طریق محاسبه هزینه ها و منافع اجتماعی .
سیاستها و اقداماتی نظیر استخدام افراد بیکار جامعه، آموزش نیروهای متخصص برای بهبود کیفیت تولیدات و تاسیس شعبه های جدید در مناطق کم رونق و فقیر نشین از جمله اقداماتی است که تاثیر مثبتی بر منافع اجتماعی دارد.
2- تعیین ارتباط استراتژی و عملیات جاری واحد تجاری با ترجیحات و معیارهای اجتماعی .
از طریق به کارگیری حسابداری اجتماعی مشخص خواهد شد که واحد تجاری در انجام وایفای تعهدات اجتماعی تا چه اندازه موفق است و عملیات روزمره اش تا چه حد با اهداف و معیارهای از پیش تعیین شده اجتماعی واحد تجاری مطابقت دارد.
3- ارائه اطلاعاتی مربوط درباره اهداف و سیاستها و برنامه های اجتماعی واحد تجاری
از نظر گزارشگری برون سازمانی و تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان ، اطلاعاتی مربوط، کافی و مناسب برای کمک به استفاده کنندگان واحد تجاری باید گزارش شود تا استفاده کنندگان را در اتخاذ تصمیمات در تخصیص صحیح ترمنابع یاری دهد.
همانطور كه ديديم اهداف اول و دوم اهدافی هستند که به تعیین و اندازه گیری تاثیرات متقابل معاملات اجتماعی واحد تجاری و جامعه و ارزیابی عملکرد اجتماعی واحد تجاری تاکید دارد و هدف سوم به نحوه گزارشگری اجتماعی و تاثیر آن بر تصمیم گیریهای استفاده کنندگان اشاره دارد.
حسابداری اجتماعی با تکمیل اهداف سه گانه مذکور به تکمیل حسابداری مرسوم در گزارشگری و تامین اطلاعات کافی و مناسب برای استفاده کنندگان کمک می کند.

انواع گزارشگری اجتماعی
به طور کلی دو نوع گزارشگری اجتماعی مدنظر است :
1)گزارشگری اجتماعی غیر مالی
2)گزارشگری اجتماعی مالی
به دلیل مشکلات مربوط به کمی کردن اثرات معاملات اجتماعی و عدم توفیق در این زمینه کماکان مدلهای غیر مالی مذکور مورد توجه شرکتها قرار می گیرد.

طبقه بندی هزینه های اجتماعی
طبق طبقه بندی به عمل آمده توسط انجمن حسابداران ملی آمریکا هزينه های اجتماعی واحد تجاری در رابطه با مسائل محیطی ناشی از عوامل زیر می باشد که افشای آن توسط شرکتها ضروری است:
1) هزینه های اجتماعی ناشی از آلودگی هوا
2) هزینه های اجتماعی ناشی از نقصان و انهدام منابع حیوانی
3) هزینه های اجتماعی ناشی از نقصان نا بهنگام منابع انرژی
5) هزینه های اجتماعی ناشی از تغییرات تکنولوژی
6) هزینه های اجتماعی ناشی از فرسایش خاک و قطع درختان
7) هزینه های اجتماعی ناشی از عدم به کارگیری و اتلاف منابع انسانی
8) هزینه های انسانی ناشی از اتلاف منابع انسانی


نتیجه گیری
از جمع بندی نتایج حاصل ، رهنمودهایی به شرح زیر حاصل می شود:
1. شناسایی، ثبت وگزارشگری هزینه، منافع ، منابع و حقوق اجتماعی در روال فعالیت عادی اقتصادی واحد تجاری ، ممکن است با اصول و استانداردهای حسابداری رایج دقیقا منطبق نباشد. در عین حال ارائه اطلاعات مربوط برای تصمیم گیریهای استفاده کنندگان و بخصوص مدیریت واحد تجاری باعث تصمیم گیریهای صحیح آنان خواهد شد.
2. گذشته از علاقه مدیریت و نیاز داخلی واحد تجاری ، الزامات قانونی که به عهده واحد تجاری گذاشته می شود ، باعث توجه واحد تجاری به حقوق اجتماعی شده و واحد تجاری مجبور خواهد بود برای تامین این نیازها و الزامات قانونی سیستم حسابداری اجتماعی را طراحی کند.
3. با توجه به اینکه حسابداری اجتماعی تا اندازه زیادی تحت تاثیر معیارها و قوانین اجتماعی است ، باید با شناسایی به موقع این تاثیرات و پیامدهای این تغییرات ، نسبت به ثبت و گزارش آنها اقدام نمود.
همچنین باید در نظر داشت که این قوانین می توانند مبانی و اصول ارزیابی عملکرد اجتماعی واحد تجاری باشند.
4. حسابداری اجتماعی قطعاً تاثیر فزاینده ای بر تئوری حسابداری خواهد گذاشت.همچنان که رشد علم مدیریت مرزهای تازه ای را در زمینه حسابداری اجتماعی گشود ، رشد علوم اجتماعی و افزایش آگاهی های اجتماعی مردم نیز مرزهای تازه ای را در زمینه حسابداری اجتماعی باز خواهد کرد.
5) تقاضا برای حسابداری اجتماعی به افزایش اگاهی های اجتماعی استفاده کنندگان و عموم مردم از سودمندی صورتهای مالی بستگی دارد. از سوی دیگر همگام با مباحث جدی مربوط به آلودگی محیط زیست ، توزیع ناعادلانه درآمد ، افزایش بیکاری و پیامدهای آن ، این جنبه از حسابداری را تقویت و از این طریق حسابداری سهم خود را در ارائه راه حل برای حل مسائل اجتماعی ادا خواهد کرد.


پیشنهاد ها
1. عدم اجرای حسابداری و گزارشگری اجتماعی ، باعث کتمان بسیاری از حقایق موجود در شرکتها می شود که این امر ممکن است منجر به تحریف واقعیات و در نتیجه ، عدم تخصیص بهینه منابع شود. بدین ترتیب لزوم وجود استانداردهای لازم در جهت ملزم ساختن شرکتها به افشا اطلاعات اجتماعی کاملاً محسوس است.
با توجه به این که سازمان حسابرسی مرجع قانونی تدوین استاندارد های حسابداری در ایران است پیشنهاد میشود سازمان مذکور اقدام به مطالعه و تحقیق در این رابطه نموده و پس از تدوین چارچوب نظری مناسب اقدام به صدور دستورالعمل اجرایی کند که در این امر می توان با پشتیبانی از پایان نامه های مربوط به موضوع ، از آنها بهره لازم را جست.
2. به علت اگاهی کم دانشجویان حسابداری با مبحث حسابداری اجتماعی توصیه می شود مباحث بدیع حسابداری در وهله اول در دانشگاهها آموزش داده شود و سپس از طریق آموزشهای همگانی سعی در بالا بردن دانش حسابداری عامه مردم و یا لااقل کارگذاران بورس و اوراق بهادار شود.
بهای استفاده از این مطلب 12صلوات واسه ظهور آقا امام زمان می باشد...البته اگه تمایل داشتید.
پاسخ
سپاس شده توسط: moongirl ، asena
#2
سلام دوستان.
مطلب Social accounting خیلی جالب بود. اگر مایل هستید میتونیم در بخش زبان تخصصی به زبان انگلیسی در رابطه با این موضوع بیشتر بحث کنیم.
Happy people don`t have the best of everything but they made best of everything

پاسخ
سپاس شده توسط: asena
#3
(۱۸ اسفند ۱۳۹۱، ۰۴:۵۲ ب.ظ)moongirl نوشته: سلام دوستان.
مطلب Social accounting خیلی جالب بود. اگر مایل هستید میتونیم در بخش زبان تخصصی به زبان انگلیسی در رابطه با این موضوع بیشتر بحث کنیم.
با سلام

خوشحال میشم که این کار رو انجام بدید
هرچند من زبانم خوب نیست اما مطمئناً میتونه واسه بقیه دوستان مفید باشه

با احترام ...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "

" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
پاسخ
سپاس شده توسط: asena


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

"تبلیغات متنی"
"درباره‌ی ما"
"امکانات وبسايت"
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز
وبسایت فروم‌لرن در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و کلیه خدمات ارائه شده در این انجمن کاملاً رایگان می‌باشد. هدف ما کمک به پیشرفت حرفه حسابداری بوده و امیدواریم که بتوانیم با یاری خداوند متعال، همکاری اعضاء عزیز و سرمایه‌های گرانقدرمان؛ گام مؤثری جهت نیل به هدف خود برداریم.

©۱۴۰۰: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم‌لرن محفوظ می‌باشد.

تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir
قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۰ MyBB Group.
طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI

زمان کنونی: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۵:۵۱ ق.ظ