Redirect اطلاعات بيشترads تبليغات
تبليغات


تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم لرن

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
پرسش: صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه
#1
سلام

بند ج قانون 95 ق.م.م گفته که فقط کافیه اطلاعات خلاصه درآمد و هزینه رو داشته باشند مودیان این بند چه دفاتری رو باید داشته باشن و کجا می تونم منبـع کاملی برای ثبت دفاتر اینها پیدا کنم؟
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2
سلام دوست گرامی

ابتدا بابت تأخیر در پاسخ از شما عذرخواهی می کنم؛

مشمولین بند ج ماده 95 ق.م.م مکلف به نگهداری دفاتر نمی باشند بلکه فقط می بایست "صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینه" را نگهداری کنند. که توضیحات بیشتر در این رابطه را در ذیل ارائه خواهم نمود:



شماره: 12904-6709-211
تاريخ: 10-12-1382
پيوست: دارد

ضوابط اجرايي مشمولين بند ج ماده 95 اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم مصوب 27-11-1380 به انضمام فرم هاي شماره يک و دو در خصوص نحوه تهيه صورتهاي خلاصه درآمد و هزينه ماهانه و صورت خلاصه وضعيت سالانه مشمولين بند فوق الذکر که از ابتداي عملکرد سال 1383 به بعد قابل اعمال و اجراست به پيوست ابلاغ مي گردد. مقتضي است ادارات کل امور مالياتي با هماهنگي و برگزاري جلسات مشترک با اتحاديه هاي صنفي و نيز راهنمايي موديان مالياتي، توضيحات لازم را در رابطه با الزام رعايت مقررات مذکور به مشمولين ذيربط يادآوري نمايند.


ضوابط اجرايي مشمولين بند ج ماده 95 اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم مصوب 27-11-1380

کليه صاحبان مشاغل مشمول بند ج ماده 95 اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم مصوب 27-11-1380 مکلف به نگهداري دفاتر درآمد و هزينه (دفترمشاغل) نمي باشند، مکلفند خلاصه درآمد و هزينه هاي هر واحد شغلي خود را به طور جداگانه و براساس ضوابط ذيل و فرم نمونه شماره 1 به تفکيک هر ماه درج و نگهداري نمايند:

1- جمع فروش کالاي هرماه را در پايان همان ماه در ستون "فروش کالا" و جمع درآمد بابت ارائه خدمات را در ستون "درآمد خدمات" درج نمايند.

2- جمع خريد کالاهاي مربوط به فعاليت شغلي هر ماه را در پايان همان ماه در ستون "خريد کالا" درج نمايند.

3- جمع هزينه هاي مربوط به فعاليت شغلي هرماه در پايان همان ماه در ستون "هزينه" درج نمايند، هزينه هاي فوق شامل موارد زير خواهد بود:

1-3- هزينه حقوق و دستمزد کارکنان شامل حق بيمه سهم کارفرما نيز خواهد بود.
2-3- مخارج سوخت، برق، آب و مخابرات و ارتباطات.
3-3- اجاره محل فعاليت شغلي در صورتي که محل اجاري باشد.
4-3- هزينه بيمه مربوط به عمليات و دارايي شغلي مودي.
5-3- هزينه هاي بازاريابي، تبليغات و نمايشگاهي .
6-3- هزينه هاي مربوط به حفظ و نگهداري محل فعاليت در صورتي که ملکي باشد.
7-3- هزينه ملزومات اداري و لوازمي که معمولاً ظرف يک سال از بين مي روند.
8-3- هزينه حمل و نقل.
9-3- ساير هزينه ها که مربوط به تحصيل درآمد شغلي مودي باشد.
10-3- هزينه هايدرماني پرداختي بابت معالجه خود يا همسر و اولاد و مادر و برادر و خواهد تحت تکفل مودي و همچنين حق بيمه عمر و بيمه هاي درماني پرداختي بر اساس شرايط ذکر شده درماده 137قانون مالياتهاي مستقيم.

4- پس از تنظيم فرم شماره 1 در پايان هر ماه اسناد و مدارک مثبته کافي همان ماه را به ترتيب تاريخ ضميمه فرم نموده و پس از امضاء فرم مذکور، آن را نگهداري نمايند.

5- در پايان هر سال مالي اطلاعات مندرج در فرمهاي ماهانه را در صورت خلاصه وضعيت درآمد و هزينه (فرم شماره 2) درج و نگهداري و يک نسخه از آن را پس از امضاء به همراه اظهارنامه مالياتي حداکثر تا پايان تير ماه سال بعد به اداره امور مالياتي محل خود تسليم و ماليات متعلق را به نرخ ماده 131 قانون مالياتهاي مستقيم پرداخت نمايند.

6- صاحبان مشاغل مزبور مجاز مي باشند براي محاسبه و زيان خود در هر سال مالي يکي از روشهاي زير را در رابطه با موجودي کالاي پايان دوره انتخاب و به مورد اجراء گذارند، مشروط به اينکه در سالهاي بعد روش انتخابي تداوم داشته باشد و مراتب را نيز به همراه اظهارنامه تسليمي به اداره امور مالياتي ذيربط اعلام نمايند.

1-6- موديان الزامي به شناسايي و ارزيابي موجودي کالاهايي که تا پايان سال مالي فروش نرفته است را نخواهند داشت. در اين صورت سود و زيان هر سال به شرح فرمول زير محاسبه مي گردد:

[ (هزينه ها + خريد کالا) - (درآمد خدمات + فروش کالا) ] = سود (زيان)

2-6- موديان مي توانند، موجودي کالاهاي که تا پايان سال مالي فروش نرفته است را براساس قيمت تمام شده خريد ارزيابي نمايند. در اين صورت موجودي کالاهاي ارزيابي شده پايان سال مالي به عنوان موجودي کالاي اول سال بعد منظور خواهد شد و سود و زيان هر سال به شرح فرمول زيرمحاسبه مي گردد:

[موجودي کالاي اول سال + هزينه ها + خريد کالا) - (موجودي کالاي پايان سال + درآمدخدمات +فروش کالا)] = سود (زيان)

7- اشخاص ياد شده مکلفند در صورت درخواست کتبي اداره امور مالياتي يا ماموران مالياتي مربوط حسب مورد اسناد و مدارک فعاليت شغلي خود را جهت رسيدگي و تعيين درآمد مشمول ماليات و محاسبه ماليات ارائه نمايند.

تذکر مهم: از آنجا که برخورداري از معافيت موضوع ماده 101قانون مالياتهاي مستقيم (معافيت پايه) از عملکرد سل 1382 به بعد، منوط به تسليم اظهارنامه مالياتي مي باشد؛ لذا تاکيد مي شود موديان نسبت به تسليم اظهارنامه مالياتي خو در مهلت مقرر قانوني اقدام نمايند.



لازم به ذکر است که فرم های مربوط به این بخشنامه به پیوست آمده است.

با احترام...


فایل‌های پیوست
.docx   صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزينه.docx (اندازه 15.33 KB / تعداد دانلود: 57)
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "

" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

"تبلیغات متنی"
"درباره‌ی ما"
"امکانات وبسايت"
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز
وبسایت فروم‌لرن در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و کلیه خدمات ارائه شده در این انجمن کاملاً رایگان می‌باشد. هدف ما کمک به پیشرفت حرفه حسابداری بوده و امیدواریم که بتوانیم با یاری خداوند متعال، همکاری اعضاء عزیز و سرمایه‌های گرانقدرمان؛ گام مؤثری جهت نیل به هدف خود برداریم.

©۱۴۰۰: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم‌لرن محفوظ می‌باشد.

تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir
قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۰ MyBB Group.
طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI

زمان کنونی: ۰۲ تير ۱۴۰۰، ۱۲:۳۲ ق.ظ