87
ارسالها:
22
موضوعها:
فروردین ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: مالی
سپاس دادهشده: 69
سپاس گرفتهشده: 98 بار در 47 ارسال
۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۲ ق.ظ
سلام
در برخی شرکت ها که نرم افزار حسابداری ندارند، آیا موارد ذیل در زمان نوشتن دفتر کل مجاز است:
۱. برای طرف حساب ها (حداکثر ۳ نفر هستند) که می تواند زیر مجموعه حساب دریافتنی یا حساب پرداختنی باشد، یک حساب مجزا در نظر بگیریم سپس در زمان ارسال اظهارنامه مجموع این حساب را در حساب دریافتنی یا پرداختنی منعکس نماییم؟
۲. در شرکت های بازرگانی که هزینه حقوق و دستمزد جز هزینه های اداری-عمومی- فروش محسوب می شود، برای کنترل بهتر جریان مالی، برای هر شخص (حداکثر ۵ نفر می شوند)، یک حساب در نظر بگیریم و در زمان تکمیل اظهارنامه مجموع آن را در بخش هزینه های اداری-عمومی-فروش منعکس کنیم؟
به طور کلی تفکیک حساب ها در دفتر کل، شفافیت را افزایش می دهد ولی نیاز است که در زمان تکمیل اظهارنامه ترکیب انجام شود تا اظهارنامه تکمیل شود.
حسابداری یک فن و مهارت است. با اشتراک اطلاعات به یکدیگر کمک کنیم.
شرکت وزین فناوری ایمن (وفا)
4,060
ارسالها:
1,479
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۱
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابرس داخلی
سپاس دادهشده: 2078
سپاس گرفتهشده: 9318 بار در 3590 ارسال
سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
(۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۲ ق.ظ)pronetin نوشته: ۱. برای طرف حساب ها (حداکثر ۳ نفر هستند) که می تواند زیر مجموعه حساب دریافتنی یا حساب پرداختنی باشد، یک حساب مجزا در نظر بگیریم سپس در زمان ارسال اظهارنامه مجموع این حساب را در حساب دریافتنی یا پرداختنی منعکس نماییم؟
به طور کلی شرکت میبایست دارای یک کدینگ استاندارد باشد که به راحتی و بدون کمترین اصلاحات طبقهبندی و ... بتوان صورتهای مالی را از روی آن تنظیم نمود. کار شما از نظر اصول حسابداری صحیح نیست و هر حساب معین، میبایست زیر مجموعه حساب کل خود تعریف گردد و استانداردها در حسابداری برای این تعریف شدهاند که از امور سلیقهای جلوگیری بعمل آید.
چنانچه شما حسابهای معین را بعنوان حسابهای کل در دفاتر خود ثبت کنید، در نهایت با توجه به ثبتهای اصلاحی پایان سال و یا اصلاحات طبقهبندی که در کاربرگ تهیه صورتهای مالی انجام میگیرد، میبایست آنها را به حساب کل مربوطه منتقل نمائید. عمل مذکور خللی به اعتبار دفاتر شما وارد نمیکند، ولیکن منطقی و اصولی نیست که جنابعالی چنین کاری را انجام دهید و در زمان تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیات عملکرد وقت بیشتری صرف این امورات کنید.
پیشنهاد میگردد جهت جلوگیری از اتلاف وقت (بابت تهیه صورتهای مالی و اظهارنامه مالیات و همچنین در نهایت، توضیحات آتی به ممیز دارایی) و نیز در راستای رعایت اصول حسابداری، چنین کاری را انجام ندهید و به پاسخ سوال بعد که دربرگیرنده پاسخ این سوال نیز هست، توجه نمائید.
(۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۴۲ ق.ظ)pronetin نوشته: ۲. در شرکت های بازرگانی که هزینه حقوق و دستمزد جز هزینه های اداری-عمومی- فروش محسوب می شود، برای کنترل بهتر جریان مالی، برای هر شخص (حداکثر ۵ نفر می شوند)، یک حساب در نظر بگیریم و در زمان تکمیل اظهارنامه مجموع آن را در بخش هزینه های اداری-عمومی-فروش منعکس کنیم؟
در این خصوص این سوال و سوال قبل جنابعالی، راهکار بنده برای شرکتهای فاقد نرمافزار، استفاده از دفاتر معین در کنار دفاتر کل و روزنامه میباشد که شما میتوانید حسابهای معین هزینه و حسابهای دریافتنی/ پرداختنی و ... خود را به تفکیک داشته باشید و در این صورت نیازی به عدم رعایت اصول حسابداری ندارید.
با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
87
ارسالها:
22
موضوعها:
فروردین ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: مالی
سپاس دادهشده: 69
سپاس گرفتهشده: 98 بار در 47 ارسال
سلام و تشکر از راهنمایی کامل شما دوست عزیز و گرامی
شرکت دفتر معین ندارد و برای سال های بعد قابل به کارگیری است.
الان اگر تفکیک حساب ها انجام نشود چند موضوع پیش خواهد آمد:
1. پرداخت هزینه ها با حساب تنخواه بوده است که اگر این حساب در دفتر کل قید نشود، گردش تراکنش های حساب کل موجودی نقد و بانک با پرینت بانک تطابق نخواهد داشت. مشکل ندارد؟
2. تفکیک حساب ها اگرچه در دفتر کل خلاف اصول حسابداری است، ولی به ممیز در شناسایی درآمد مشول مالیات کمک بیشتری می کند زیرا گردش ها شفاف تر است. در انتهای سال مالی هم کار حسابدار سخت تر می شود که باید حساب های معین زیر مجموعه مثلا حساب پرداختنی را در حساب پرداختنی (همان حساب کل) انتقال دهد. در آیین نامه نگارش دفاتر آمده است که دفاتر کل و روزنامه باید طوری تنظیم شود که حساب سود و زیان و ترازنامه و ... از آن قابل استخراج باشد. آیا می توان حساب های معین را به این استناد جهت شفاف سازی در دفتر کل استفاده کرد؟ زیرا در این حالت صورت سود و زیان خیلی ر احت تر استخراج می شود.
پیشنهاد حضرتعالی و سایر دوستان چیست؟
حسابداری یک فن و مهارت است. با اشتراک اطلاعات به یکدیگر کمک کنیم.
شرکت وزین فناوری ایمن (وفا)
4,060
ارسالها:
1,479
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۱
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابرس داخلی
سپاس دادهشده: 2078
سپاس گرفتهشده: 9318 بار در 3590 ارسال
ضمن عرض سلام مجدد خدمت جنابعالی
(۰۷ تير ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸ ق.ظ)pronetin نوشته: 1. پرداخت هزینه ها با حساب تنخواه بوده است که اگر این حساب در دفتر کل قید نشود، گردش تراکنش های حساب کل موجودی نقد و بانک با پرینت بانک تطابق نخواهد داشت. مشکل ندارد؟
هیچ شرکتی وجود ندارد که تأییدیههای بانکی آن با مانده حساب کل موجودی نقد و بانک آن یکسان باشد! چراکه موجودی نقد و بانک شامل صندوق، بانک، تنخواه گردان و وجوه در راه میباشد.
(۰۷ تير ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸ ق.ظ)pronetin نوشته: 2. تفکیک حساب ها اگرچه در دفتر کل خلاف اصول حسابداری است، ولی به ممیز در شناسایی درآمد مشول مالیات کمک بیشتری می کند زیرا گردش ها شفاف تر است. در انتهای سال مالی هم کار حسابدار سخت تر می شود که باید حساب های معین زیر مجموعه مثلا حساب پرداختنی را در حساب پرداختنی (همان حساب کل) انتقال دهد. در آیین نامه نگارش دفاتر آمده است که دفاتر کل و روزنامه باید طوری تنظیم شود که حساب سود و زیان و ترازنامه و ... از آن قابل استخراج باشد. آیا می توان حساب های معین را به این استناد جهت شفاف سازی در دفتر کل استفاده کرد؟ زیرا در این حالت صورت سود و زیان خیلی ر احت تر استخراج می شود.
شاید این نظر شما باشد ولیکن نظر بنده همان بود که در ابتدا بیان گردید و در تمامی شرکتها در حال انجام است.
با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
87
ارسالها:
22
موضوعها:
فروردین ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: مالی
سپاس دادهشده: 69
سپاس گرفتهشده: 98 بار در 47 ارسال
سلام و تشکر از مدیریت محترم سایت
متوجه امر شدم.
در کدینگ استاندارد (همان چیز رایج که در این فروم هم هست)، که اکثر شرکت ها استفاده می کنند، هزینه های حقوق و دستمزد حساب کل است. در جدول ترازنامه در اظهارنامه مالیاتی، این حساب وجود ندارد و در جدول بهای تمام شده وجود دارد.
یا هزینه های عملیاتی که حساب کل است ولی در صورت سود و زیان در اظهارنامه گنجانده شده است.
اگر بخواهم طبق ترازنامه اظهارنامه مالیاتی حساب های کل خود را در نظر بگیرم، برخی حساب های کل طبق کدینگ استاندارد، به دلیل عدم وجود در ترازنامه، باید اصلاح شود (مثلا هزینه حقوق و دستمزد را زیر مجموعه حساب پرداختنی در نظر بگیرم).
موارد این طوری که ناشی از تفاوت استاندارد حسابداری و اظهارنامه مالیاتی است، چگونه در دفاتر منعکس کنیم؟
1. پایان سال مثلا مانده هزینه حقوق و دستمزد را به حساب پرداختنی انتقال دهیم زیرا اگر ندهیم، مانده حساب پرداختنی با ترازنامه اظهارنامه تفاوت پیدا خواهد کرد؟
2. انتقال مانده را انجام ندهیم و بگذاریم دفاتر دقیقا مطابق کدینگ استاندارد باقی بماند؟
یک سوال دیگر:
موقعی که نرم افزار حسابداری استفاده می کنیم، ثبت پرداخت تنخواه معنا دارد. موقعی که نرم افزاری وجود ندارد و فقط دفاتر نگارش می شود، اگر بخواهیم تنخواه را ثبت بزنیم، حساب کل موجودی نقد و بانک بستانکار و بدهکار می شود. چنین ثبت هایی که دو طرف حساب یکی است، در زمان نگارش دفتر روزنامه و کل لازم است ثبت شود؟
حسابداری یک فن و مهارت است. با اشتراک اطلاعات به یکدیگر کمک کنیم.
شرکت وزین فناوری ایمن (وفا)
4,060
ارسالها:
1,479
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۱
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابرس داخلی
سپاس دادهشده: 2078
سپاس گرفتهشده: 9318 بار در 3590 ارسال
سلام دوست عزیز
(۰۸ تير ۱۳۹۶، ۰۲:۲۱ ب.ظ)pronetin نوشته: در کدینگ استاندارد (همان چیز رایج که در این فروم هم هست)، که اکثر شرکت ها استفاده می کنند، هزینه های حقوق و دستمزد حساب کل است. در جدول ترازنامه در اظهارنامه مالیاتی، این حساب وجود ندارد و در جدول بهای تمام شده وجود دارد.
حساب کل هزینههای حقوق و دستمزد، یک حساب موقت است و ترازنامه ای نمیباشد، به این خاطر در جدول ترازنامه اظهارنامه یا صورتهای مالی آورده نمیشود.
(۰۸ تير ۱۳۹۶، ۰۲:۲۱ ب.ظ)pronetin نوشته: اگر بخواهم طبق ترازنامه اظهارنامه مالیاتی حساب های کل خود را در نظر بگیرم، برخی حساب های کل طبق کدینگ استاندارد، به دلیل عدم وجود در ترازنامه، باید اصلاح شود (مثلا هزینه حقوق و دستمزد را زیر مجموعه حساب پرداختنی در نظر بگیرم).
شما به هیچ عنوان نباید هزینه حقوق و دستمزد را زیر مجموعه حساب پرداختنی لحاظ کنید، دلیل آن نیز در متن فوق ذکر گردید. چنانچه منظور شما "حقوق و دستمزد پرداختنی" است که این حساب جزء "حسابهای پرداختنی" میباشد.
(۰۸ تير ۱۳۹۶، ۰۲:۲۱ ب.ظ)pronetin نوشته: موارد این طوری که ناشی از تفاوت استاندارد حسابداری و اظهارنامه مالیاتی است، چگونه در دفاتر منعکس کنیم؟
1. پایان سال مثلا مانده هزینه حقوق و دستمزد را به حساب پرداختنی انتقال دهیم زیرا اگر ندهیم، مانده حساب پرداختنی با ترازنامه اظهارنامه تفاوت پیدا خواهد کرد؟
2. انتقال مانده را انجام ندهیم و بگذاریم دفاتر دقیقا مطابق کدینگ استاندارد باقی بماند؟
امیدوارم پاسخ این سوالات را با توجه به صحبتهای قبلی بنده دریافت کرده باشید.
(۰۸ تير ۱۳۹۶، ۰۲:۲۱ ب.ظ)pronetin نوشته: موقعی که نرم افزار حسابداری استفاده می کنیم، ثبت پرداخت تنخواه معنا دارد. موقعی که نرم افزاری وجود ندارد و فقط دفاتر نگارش می شود، اگر بخواهیم تنخواه را ثبت بزنیم، حساب کل موجودی نقد و بانک بستانکار و بدهکار می شود. چنین ثبت هایی که دو طرف حساب یکی است، در زمان نگارش دفتر روزنامه و کل لازم است ثبت شود؟
کلیه رویدادهای مالی میبایست در دفاتر ثبت گردند، خواه نرمافزار حسابداری داشته باشید یا نداشته باشید. گردش حسابهای مزبور بسیار مهم است و حتماً میبایست در دفاتر قانونی تحریر شوند.
با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
87
ارسالها:
22
موضوعها:
فروردین ۱۳۹۶
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: مالی
سپاس دادهشده: 69
سپاس گرفتهشده: 98 بار در 47 ارسال
از وقتی که برای پاسخ گویی می گذارید سپاسگزاری می کنم.
(۱۰ تير ۱۳۹۶، ۰۹:۴۲ ق.ظ)Masoud_MI نوشته: حساب کل هزینههای حقوق و دستمزد، یک حساب موقت است و ترازنامه ای نمیباشد، به این خاطر در جدول ترازنامه اظهارنامه یا صورتهای مالی آورده نمیشود.
در زمان نوشتن دفتر کل حساب های کل موقت را قید نماییم؟
مثلا هزینه های حقوق و دستمزد را بنویسیم. انتهای سال با حساب سود و زیان جاری ببندیم. هر دو حساب کل سود و زیان جاری که حساب کل موقت هستند را در دفاتر قید کنیم؟
یک سوال دیگر:
برخی حساب های پرکاربرد مثل ارزش افزوده که در کدینگ استاندارد نام برده نشده است، در دفتر کل به صورت یک حساب مستقل آورده شود؟ یا مشابه شرکت هایی که نرم افزار دارند و حساب کل نیست، در دفتر کل به صورت مستقل آورده نشود؟ (ثبت های ارزش افزوده را می دانم. تو شرکت هایی که نرم افزار دارند، در سطح معین جز ح د و ح پ تعریف می کنند. حتی برخی حساب عوارض و مالیات ارزش افزوده را نیز جدا می کنند).
حسابداری یک فن و مهارت است. با اشتراک اطلاعات به یکدیگر کمک کنیم.
شرکت وزین فناوری ایمن (وفا)
4,060
ارسالها:
1,479
موضوعها:
اسفند ۱۳۹۱
تاریخ عضویت:
تخصص/ سمت: حسابرس داخلی
سپاس دادهشده: 2078
سپاس گرفتهشده: 9318 بار در 3590 ارسال
سلام دوست گرامی
(۱۰ تير ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹ ق.ظ)pronetin نوشته: در زمان نوشتن دفتر کل حساب های کل موقت را قید نماییم؟
مثلا هزینه های حقوق و دستمزد را بنویسیم. انتهای سال با حساب سود و زیان جاری ببندیم. هر دو حساب کل سود و زیان جاری که حساب کل موقت هستند را در دفاتر قید کنیم؟
کلیه حسابهای کل اعم از دائم و موقت میبایست در دفاتر قانونی روزنامه و کل ثبت گردند.
(۱۰ تير ۱۳۹۶، ۱۰:۰۹ ق.ظ)pronetin نوشته: برخی حساب های پرکاربرد مثل ارزش افزوده که در کدینگ استاندارد نام برده نشده است، در دفتر کل به صورت یک حساب مستقل آورده شود؟ یا مشابه شرکت هایی که نرم افزار دارند و حساب کل نیست، در دفتر کل به صورت مستقل آورده نشود؟ (ثبت های ارزش افزوده را می دانم. تو شرکت هایی که نرم افزار دارند، در سطح معین جز ح د و ح پ تعریف می کنند. حتی برخی حساب عوارض و مالیات ارزش افزوده را نیز جدا می کنند).
این مورد نیز با توجه به ارسال اول شما در این تایپیک، به نوع کدینگ شرکت بستگی دارد. حساب مالیات بر ارزش افزوده اگر تحت عنوان حسابهای کل ثبت شده است میبایست در دفتر کل جدا ثبت شود و درصورتی که زیر مجموعه سایر حسابهای دریافتنی/ پرداختنی هستند نیز در حساب کل مربوطه ثبت میشوند.
با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "