Redirect اطلاعات بيشترads تبليغات
تبليغات


تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم لرن

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
يادداشت: شرحی بر آئین‌نامه اجرایی تبصره ۵ ماده ۱۶۹ مکرر
#1
با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ابلاغ آن در سال ۹۴، ماده ۱۶۹ مکرر و تبصره‌های آن اصلاح شد که براساس آن و بمنظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌گردد.

هرچند اصلاحیه مذکور تحولی بزرگ در بخش مالیات به وجود آورده است، ولی ابلاغ آئین‌نامه اجرایی تبصره ۵ ماده ۱۶۹ مکرر آن که زمینه ارائه برخط و آنلاین اطلاعات مالی افراد به سازمان امور مالیاتی را فراهم می‌کند، نظام مالیاتی را وارد فاز تازه‌ای می‌نماید.

با تصویب آئین‌نامه اجرایی موضوع تبصره مزبور از سوی وزیر امور اقتصادی ودارایی و وزیر دادگستری، همه وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی، شهرداری‌ها، موسسه‌های وابسته به دولت و شهرداری‌ها، موسسه‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، بیمه مرکزی و سایر شرکت‌های بیمه، بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظفند بسته‌های اطلاعاتی خود را از طریق بسترهای تعیین شده در اختیار پایگاه اطلاعات سازمان قرار دهند. همچنین اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه اطلاعات سازمان امور مالیاتی را در اختیار دارند یا به هر شیوه اسباب تحصیل درآمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می‌کنند و اشخاص و مراجعی که در جریان عملیات مربوط به مالکیت، نگهداری، انتقالات، خدمات بیمه‌ای و معاملات دارایی‌ها، اموال و املاک و همچنین نقل و انتقال آن‌ها قرار دارند نیز موظفند هرگونه اطلاعات مورد نیاز از جمله اطلاعات هویتی، معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری و سرمایه ای و... را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

بر اساس ماده ۸ آئین‌نامه مذکور برای هر یک از بسته‌های معاملاتی، مالی، پولی، اعتباری، سرمایه‌ای، دارایی‌ها، اموال، املاک و نقل و انتقال آن‌ها حد آستانه (حداقل رقم اطلاعاتی) که مورد نیاز سازمان می‌باشد مشخص شده است که می‌بایست ارسال اطلاعات بر اساس آن صورت پذیرد.

چند نمونه از این حدود آستانه بشرح زیر بیان می‌گردد:

- نقل و انتقال سهام (و سایر اوراق بهادار): جمع گردش خرید و فروش سالانه سهم یا سایر اوراق بهادار اشخاصی که به میزان یک میلیارد ریال و بیشتر باشد.

- خرید و فروش کالا: مجموع معاملات هر شخص در یکسال به میزان یکصد و ۵۰ میلیون تومان و بیشتر.

- خرید و فروش خدمات: مجموع معاملات برای هر شخص در یکسال به میزان ۷۵ میلیون تومان و بیشتر.

- تجارت خارجی (واردات و صادرات کالاها و خدمات): واردات و صادرات با هر میزان ارزش به صورت برخط و لحظه‌ای (مادامی که ارتباط برخط بین سازمان و گمرک فراهم نشده باشد بصورت ماهانه).

- عملیات پیمانکاری و هرگونه خدمات: مجموع قراردادهای سالانه هر شخص با ارزش ۷۵ میلیون تومان و بیشتر.

- خرید و فروش ارز (اعم از نقدی یا برات حواله‌ای): کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و صرافی‌ها با میزانی بیش از ۲۵,۰۰۰ دلار یا معادل آن در هر سال.

- خرید و فروش سکه و شمش طلا: کلیه معاملات بانک مرکزی و سایر بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و بورس کالا بصورت فصلی.

- انواع حساب‌های ریالی و ارزی (سپرده‌های دیداری) نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری:

اشخاص حقوقی: کل گردش حساب‌ها به استثنای حساب‌های اشخاص مشمول ماده ۲ قانون که توسط خزانه‌داری کل کشور افتتاح شده یا می‌شود.
اشخاص حقیقی: جمع گردش بدهکار یا بستانکار کلیه حساب‌های اشخاص که در طی سال شمسی پانصد میلیون تومان (یا معادل ارزی این مبلغ) و بیشتر باشد.

براساس تکالیفی که این آئین‌نامه بر عهده سازمان مالیاتی گذاشته است، این سازمان باید ظرف مدت شش ماه زمینه راه‌اندازی یک سیستم نرم افزاری برخط برروی بسترهای مخابراتی امن پرسرعت را فراهم نماید و مادامی که این سیستم راه‌اندازی نشده است، اشخاص دارنده اطلاعات موظفند اطلاعات مورد نیاز را در قالب لوح فشرده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

دارندگان اطلاعات موظفند بسته‌های اطلاعاتی را حداکثر یک ماه و نیم پس از بازه زمانی قید شده در این آئین‌نامه بصورت برخط یا لوح فشرده برای سازمان ارسال نمایند.

براساس ماده ۹ آئین‌نامه مذکور، درصورتی که به دلیل در اختیار ندادن اطلاعات توسط اشخاص دارنده اطلاعات خسارت یا زیانی به دولت وارد شود، متخلفین علاوه بر مجازات‌های مقرر در قانون مسئول جبران خسارت وارده به دولت هستند.

همچنین حسب ماده ۲۷۹ قانون هرگونه دسترسی غیرمجاز و سوء‌استفاده از اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی درخصوص مسائلی غیر از فرایند تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور جرم است و مرتکب علاوه بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از ۲ تا ۵ سال به مجازات بیش از ۶ ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود.

منبع: سازمان امور مالیاتی کشور
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "

" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
پاسخ
سپاس شده توسط: sepideh


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

"تبلیغات متنی"
"درباره‌ی ما"
"امکانات وبسايت"
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز
وبسایت فروم‌لرن در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و کلیه خدمات ارائه شده در این انجمن کاملاً رایگان می‌باشد. هدف ما کمک به پیشرفت حرفه حسابداری بوده و امیدواریم که بتوانیم با یاری خداوند متعال، همکاری اعضاء عزیز و سرمایه‌های گرانقدرمان؛ گام مؤثری جهت نیل به هدف خود برداریم.

©۱۴۰۰: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم‌لرن محفوظ می‌باشد.

تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir
قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۰ MyBB Group.
طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI

زمان کنونی: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۳۰ ق.ظ