Redirect اطلاعات بيشترads تبليغات
تبليغات


تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم لرن

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تهیه و تنظیم صورتهای مالی
#1
با سلام خدمت اساتيد بزرگوار و ارجمند
بنده تازه عضو سايت شده ام و از اين بابت خوشحالم ، چراكه با دسته اي از افراد حرفه اي برخوردم كه ان شاءالله ميتوانند باعث پيشرفت و تكامل بار علمي بنده شوند.
بنده امسال سال دومي هستش كه ان شاءالله ميخوام در تهيه صورتهاي مالي شركت نقش داشته باشم البته سال قبل به عنوان همكار اين نقش را داشتم اما امسال به دليل ارتقا سمت مسئول واحد صورتهاي مالي اينجانب مسئوليت فوق را برعهده دارم(ان شاءالله)
اگرچه در سال قبل آشنائي تقريبا كاملي با صورتهاي مالي پيدا كردم اما بازهم ابتداي راهم لذا از دوستان خواهش دارم در اين زمينه اگر مطلبي يا نكته اي دارند كه ميتواند به دانش بنده در اين زمينه كمك كند ، دريغ ننمايند و بنده را راهنمائي فرمايند.
خودم هم سعي ميكنمان شاءالله هر آنچه كه در اين راه يادبگيرم را در معرض عموم قرار دهم تا همگان سود ببرند.Smile
زكات دانش، كوشش در عمل به آن و آموزش به كسانى است كه شايسته آن‏ هستند. امام علي (ع)
پاسخ
سپاس شده توسط:
#2

سلام جناب حمیدرضا من امسال سال اول که دارم تهیه میکنم چیزی که یادگرفتم باید تموم حسابهارا بررسی کنم هیچ گونه مغایرت نداشته باشند بعد صورتهای مالی تنظیم کنم.

خیلی خوشحال میشم از تجربیات شما استفاده کنم.

بااحترام

*هوا بس ناجوانمردانه سرد است*
پاسخ
سپاس شده توسط: hamidreza313
#3
با سلام و عرض ادب
جناب آقاي حميد رضا به تالار خودتان خوش آمديد .
براي تهيه صورت هاي مالي همانطور كه در سال قبل تجربه كرده ايد ؛ بايد ابتدا حسابهاي خود را چك نموده كه خلاف ماهيت نباشد اعم از حسابهاي پرداختني و دريافتني و همچنين اگرداراي پروژه هاي مختلفي هستيد بايد دقت كنيد كه پروژه هاي هر قسمت در مركز هزينه خودش ثبت شده باشد و اينكه بايد كنترل كنيد ببينيد آياتمام سندهاي حقوق و دستمزد خورده است يا خير و همچنين حساب درآمد وفروش را كنترل نموده و ببينيد كه درآمدي يا فروشي از قلم نيفتاده باشد يا دو بار ثبت نخورده باشد و مغايرتهاي بانكي خود را ماه به ماه كنترل نموده تا بصورت درست تهيه و آماده شده باشد قراردادهايي كه هزينه ها و درآمدهاي آن ثبت شده در دسترس باشد و تمام موارد قانوني قراردادها رعايت شده باشد بايد داراييهايي كه مستهلك مي شوند استهلاكشان محاسبه و ثبت شود بايداعلاميه مانده بدهكار يا بستانكار براي شركتها واشخاصي كه طرف حساب شركت بوده اند فرستاد و جوابيه دريافت نمود ...
با تقديم احترام
پاسخ
سپاس شده توسط: sepideh ، hamidreza313 ، asena
#4
با سلام خدمت دوستان عزيز
خانم pooneh ، ممنون از راهنمائي شما واقعا اصول اوليه را بيان نموديد.
اما فرض كنيم كه تمام اين موارد رعايت شده باشد و حالا ميخواهيم كه وارد صورتهاي مالي و يادداشتهاي همراه شويم و ان شاءالله صورتهاي مالي را تهيه نمائيم.سوال من در اين قسمت است ، كه بايد دقيقا چه كارهائي را انجام داد و خصوصا در مورد چند يادداشت خاص ، كه اصلا بايد چكار كرد ؟؟؟
به هرحال همانطور كه گفتم بحمدالله در سال قبل اين تجربه را پيدا كردم اما چون امسال مسئوليتم سنگين تر شده ميخواهم كه ان شاءالله بدون نقص اين كار را انجام دهم.
خدمت سركار خانم sepideh ، بايد عرض كنم كه باعث افتخار بنده است كه بتوانم تجارب هرچند كم خودم را انتقال دهم.
در ارسال هاي بعدي در همين تاپيك ، ان شاءالله موارد را خواهم گفت. Cool
زكات دانش، كوشش در عمل به آن و آموزش به كسانى است كه شايسته آن‏ هستند. امام علي (ع)
پاسخ
سپاس شده توسط: sepideh
#5
با سلام خدمت دوستان حرفه اي
در ابتداي امر لازم ميدونم كه اين نكته را يادآور بشم كه بحمدالله محل كار بنده يه اداره بزرگ دولتي با نيروئي حدود 4000 پرسنل است كه اداره كل مالي آن به بخش هائي تقسيم شده كه هر بخش داراي چندين اداره و هر اداره داراي چندين واحد است كه يكي از اين واحدها واحد تهيه و تنظيم صورتهاي مالي است كه دست بر قضا و به لطف خداوند متعال اين حقير در اين قسمت مشغول كسب تجربه هستم.لذا بخش هائي از صورتهاي مالي من جمله موجودي كالا و صورت جريان وجوه نقد و نيز ماليات ها توسط واحد هاي مربوطه تكميل و به اين واحد تسليم ميگردد و در نهايت اين واحد صورتهاي مالي است كه با در دست داشتن اطلاعات مربوطه از كليه واحدهاي اداره كل مالي و حتي بخش هاي غير مالي اما مرتبط با صورتهاي مالي ، به لطف خدا صورتهاي مالي را تهيه و تنظيم مينمايد لذا شركت ما شركتي است تقريبا خدماتي كه بهاي تمام شده آن در شرف راه اندازي و در دست اجرا است (كه البته نبايد تعجب كنيد از اينكه بهاي تمام شده داريم ، چون اين يه حركتي فوق العاده عظيمي است كه ان شاءالله قرار است براي اين شركت خدماتي اجرائي شود درحاليكه كمتر شركت خدماتي است كه بهاي تمام شده داشته باشد حتي در سطح بين المللي)
حالا با اين تفاسير و اينكه شركت ما چگونه شركتي است برويم سراغ تهيه صورتهاي مالي (ان شاءالله)
صورتهاي مالي اساسي
همانطور همه دوستان مستحضريد ، صورتهاي مالي اساسي عبارتند از :
1-ترازنامه
2-صورت سود و زيان
3-صورت سود و زيان جامع
4- صورت جريان وجوه نقد

ترازنامه
ترازنامه اولين آيتم صورتهاي مالي است كه داراي 3 قسمت مجزا است :
دارائي ها
بدهي ها
حقوق صاحبان سهام

كه هركدام از اين موارد داراي زيرشاخه هاي خاص خودشان اند كه هر يك از آن زيرشاخه ها نيز معرف يك يادداشت همراه است يعني بايد آن رقم آورده شده در ترازنامه را طي يادداشت افشا و اثبات كنيد.

صورت سود و زيان جامع
ممكن است در مواقعي ارائه نشود كه با كمي جستجو در اينترنت ميتونيد شرايط الزام ارائه اين صورت را دريافت نمائيد اما به طور خلاصه بايد گفت كه صورت سود و زيان جامع زماني ارائه ميشود كه زبان صورت سود و زيان قاصر از ارائه كامل درآمد ها و هزينه باشد.
يعني چي ؟
يعني اينكه صورت سود و زيان معرف كليه درآمدها و هزينه ها اعم از عملياتي و غير عملياتي است اما به شرط اينكه تحقق يافته باشه اما اگر درآمد يا هزينه تحقق نيافته داشته باشيم بايد از صورت سود و زيان جامع استفاده كنيم.
نمونه ای از سایر درآمدها وهزینه های شناسايی شده تحقق نیافته که ناشی از تغیرات ارزش داراییها وبدهیهایی است که اساسا"به منظور قادر ساختن واحد تجاری به انجام عملیات به نحو مستمر نگهداری شده وبه موجب استانداردهای حسابداری مربوطه مستقیما"به حقوق صاحبان سهام منظور می شود به شرح ذیل است

1-تجدید ارزیابی داراییهای ثابت مشهود
2-تجدید ارزیابی سرمایه گذاریهای که تحت عنوان دارایی غیر جاری طبقه یندی می شود
3-تسعیر ارز

نکته :هدف از گزارشگری سود جامع -گزارش میزان عملکرد کلی واحد تجاری است
بنابراين صورت سود وزيان جامع در برگيرنده صورت سود و زيان + درآمد و هزينه هاي تحقق نيافته است و ادامه رو صورت سود و زيان است.
درپناه خداوند باشيد تا بعد TongueBig Grin
زكات دانش، كوشش در عمل به آن و آموزش به كسانى است كه شايسته آن‏ هستند. امام علي (ع)
پاسخ
سپاس شده توسط: sepideh
#6
با سلام وعرض ادب
جناب آقاي حميدرضا ياد داشت هاي همراه همانطور كه قبلا" اشاره كرديد كه تهيه نموده ايد شامل موارد مندرج در ترازنامه مي باشد به طور مثال مانده حسابهاي دريافتني كه در ترازنامه ابراز شده در ياد داشتهاي همراه بصورت ليست اسامي افراد وشركتها ومبالغشان ارائه مي شود و در مجموع جمع اين حساب به ترازنامه منتقل مي شود ويا دارائيهاي ثابت كه استهلاك از آن كم مي شود در ياد داشتها ليست دارئيها و استهلاك آنها ونحوه محاسبه استهلاك لحاظ مي شود و در كل بند بند اعداد مندرج در ترازنامه وسود وزيان در يادداشتهاي مالي بصورت گزارش كامل ارائه شده تا مشخص گردد از كجا به اعداد ترازنامه رسيده ايم ...
با تقديم احترام
پاسخ
سپاس شده توسط: hamidreza313 ، sepideh ، asena
#7
با سلام و خداقوت
بله pooneh خانم دقيقا حق با شماست و بنده هم با اين مطلب به طور كامل اشنا هستم
اما چيزي كه منو نگران كرده ، اينه كه يادداشتي مثل يادداشت ذخيره ماليات و يا گردش وجوه نقد و يا از همه مهمتر تعديلات سنواتي را چگونه و به چه صورتي ميتوان به بهترین نحو ارائه كرد ؟ طوري كه كاربرگ صورت مالي (كه خودش جاي بحث بسيار مفصلي را ميپذيرد) گوياي تمام وقايع باشد.
اگرچه يه آشنائي ضمني با اين موارد هم دارم اما 100 درصد نيست.
در ادامه باز هم سعي ميكنم كه ان شاءالله در ادامه صحبتهاي قبلي نكات و نحوه ارائه صورتهاي مالي را ادامه دهم كه اميدوارم ديگر دوستان هم كمك و مساعدت نمايند تا اين تاپيك براي هركسي كه ميخواهد به طور حرفه اي با صورتهاي مالي كار كند مفيد واقع شود.
زكات دانش، كوشش در عمل به آن و آموزش به كسانى است كه شايسته آن‏ هستند. امام علي (ع)
پاسخ
سپاس شده توسط: sepideh ، asena
#8

سلام خدمت دوستان بزرگوار

طیبه جوونم ممنونم مثل همیشه کامل وجامع توضیح دادی.

جناب حمیدرضا ممنونم وممنون بابت توضیحات کاملی که می دهید.

من یه مشکلی که دارم تموم اصول تئوری خوندم اما همین چیزی که فرمودید (چگونه و به چه صورتی میتوان به بهترین نحو ارائه كرد) ایرادکارمه
بعضی مواقع میمونم ازکجاشروع کنم تانتیجه خوب وسریع پیداکنم.

بااحترام.

*هوا بس ناجوانمردانه سرد است*
پاسخ
سپاس شده توسط:
#9
با سلام ودرود
جناب حميدرضا من فكر ميكنم شما كار رو بلدي فقط اعتماد به نفس لازم رو نداري مطمئنم به خودت بيشتر اعتماد كني صد درصد ميتوني كامل وجامع ارائه بدي تازه مي تونيد به نحوه تهيه اين موارد طي سال قبل توجه كنيد .انشالله كه موفق باشي وپيروز
سپيده جان گلم سپاس بابت اين همه لطفت تو يا علي بگو هر جا گير كردي همه حاضرند راهنمايي كنند حتي جناب حميدرضا هم ميتوانند راهنمايي خوبي باشند
با تقديم احترام
پاسخ
سپاس شده توسط: hamidreza313 ، sepideh
#10
با سلام
بابت تاخيرم در سايت عذرخواهي ميكنم چراكه واقعا مشغول و گرفتارم
و ممنون از نوع برخورد تمام اعضاي سايت .
ان شاءالله در آينده نزديك بحث را به طور دسته جمعي پيگيري مينماييم.
زكات دانش، كوشش در عمل به آن و آموزش به كسانى است كه شايسته آن‏ هستند. امام علي (ع)
پاسخ
سپاس شده توسط: sepideh


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

"تبلیغات متنی"
"درباره‌ی ما"
"امکانات وبسايت"
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز
وبسایت فروم‌لرن در واپسین روزهای اسفند ۱۳۹۱ فعالیت خود را آغاز کرده و کلیه خدمات ارائه شده در این انجمن کاملاً رایگان می‌باشد. هدف ما کمک به پیشرفت حرفه حسابداری بوده و امیدواریم که بتوانیم با یاری خداوند متعال، همکاری اعضاء عزیز و سرمایه‌های گرانقدرمان؛ گام مؤثری جهت نیل به هدف خود برداریم.

©۱۴۰۱: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروم‌لرن محفوظ می‌باشد.

تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir
قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۱ MyBB Group.
طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI

زمان کنونی: ۰۶ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹ ق.ظ