۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۰۵:۰۶ ب.ظ
سلام
درچه مواردی دفاتر توسط دارایی رد میشود؟
ممنون
درچه مواردی دفاتر توسط دارایی رد میشود؟
ممنون
*هوا بس ناجوانمردانه سرد است*
اطلاعات بيشتر تبليغات | |
پرسش: موارد ابطال و رد دفاتر قانوني
|
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۰۵:۰۶ ب.ظ
سلام
درچه مواردی دفاتر توسط دارایی رد میشود؟ ممنون *هوا بس ناجوانمردانه سرد است* سپاس شده توسط:
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۰۶:۴۹ ب.ظ
با سلام
موارد رد دفاتر در فصل پنجم آیین نامه تحریر دفاتر قانونی ذکر شده اند که عبارتند از : فصل پنجم : موارد رد دفاتر ماده 20 . تخلف از تکالیف مقرر در این آئین نامه در موارد زیر موجب رد دفاتر می باشد : 1- در صورتی که دفاتر ارائه شده از پلمپ خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد . 2- عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز . 3- ثبت هزینه ها و درآمد ها و هر نوع اعمال و اقلام مالی غیر واقع در دفاتر به شرط احراز ( توضیح آنکه ثبت هزینه هایی که وقوع آن محقق بوده ، اما به دلایل خاص قانونی از حیث مالیاتـی قابل قبول نیست و برگشت داده می شود به منزلـه ثبت هزینـه های غیر واقع تلقی نمی شود ). 4- ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت بین سطور . 5- نوشتن دفاتر با وسایلی که به سهولت قابل محو است ( مانند مواد گرافیت ) ممنوع است . 6- تراشیدن ، پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء استفاده ( اگر در نوشتن مطالب دچار اشکال شدیم ، با توجه به این که استفاده از لاک غلط گیر و هر گونه وسیله از این قبیل ممنوع است ، تنها کاری که باید انجام دهیم این است که روی کلمه یا عدد اشتباه با خودکار قرمز یک خط بکشیم و با همان خودکار یا خودنویس اصلی درست آن را بنویسیم ). 7- تأخیر تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل زاید بر حد مجاز مندرج در تبصره های 2 الی 4 ماده 13 و ماده 17 ( یعنی بدون منظور سوء استفاده تا 15 روز و از تاریخ شروع فعالیت شرکت تازه تأسیس تا 30 روز ) و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مندرج در ماده 14 این آئین نامه ( یعنی حداکثر تا پانزدهم ماه بعد ). 8- عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکزی طبق مقررات ماده 15 این آئین نامه . 9- در اجرای مقررات تبصره 3 ماده 13 این آئین نامه در مواردی که دفاتر مزبور به ادعای مودی از دسترس وی خارج شده باشد و غیر اختیاری بودن موضوع مورد تائید اداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد (مثلاً مؤدی ادعا کند دفاتر به سرقت رفته ، اما دادگاه رأی خلاف آن را بدهد ). 10- عدم ارائه دستور العمل های نحوه کار با نرم افزارهای مالی مورد استفاده و همچنین عـدم تسلیم خـلاصه عملیـات موضوع ماده 17 این آئین نـامـه در مهلت مقـرر ، در مورد اشخاصی که از سیستم های الکترونیکی استفاده می نمایند . 11- عدم تطبیق مندرجات دفاتر قانونی یا دفتر مشاغل حسب مورد که به شرح ماده 17 این آئین نامه تهیه و تنظیم گردیده با اطلاعات موجود در سیستم های الکترونیکی ، در مورد اشخاصی که از سیستم های مذکور استفاده می نمایند . 12- جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل به منظور سوء استفاده (چه دو خط و چه یک صفحه - دوستان توجه داشته باشند که در این میان باید در مورد صفحاتی که به هم چسبیده اند خیلی دقت کرد . از طرف دیگر هر بار که هنگام نوشتن دفاتر به منظور انجام کاری فرآیند نوشتن قطع می شود ، قبل از نوشتن مجدد بهتر است ابتدا صفحه قبل را مشاهده کنیم تا از صحت پر و خالی بودن آن مطمئن شویم . به طوری که منجر به ایجاد اشتباهات جبران ناپذیر نگردد . سفید ماندن پائین حساب های کل و پایان دفتر روزنامه یا پایان اسناد در صورتی که بخش سفید مانده با یک خط بسته شود ، به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی کند ). 13- عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر امضاء پلمپ و ثبت شده نانویس (یعنی دفاتر سفید پلمپ شده توجه کنید که این دفاتر نمی توانند در سال های آتی استفاده شوند و تا 10 سال بایستی آن ها را به همان صورت نگهداری کرد ). 14- استفاده از دفاتر ثبت و پلمپ شده سال های قبل بر خلاف ماده 3 این آئین نامه . 15- بستانکار شدن حساب های نقدی و بانکی مگر این که حساب های بانکی با صورتحساب بانک مطابقت نمـایند و یا بستانکـار شدن حساب های بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حساب ها باشد که در این صورت موجب رد دفتر نیست . 16- در صورتی که ثابت شود اسناد ثبت شده در ماشین های الکترونیکی ظرف مهلت های مقرر در مواد 13 ، 14 و 17 آئین نامه ( با در نظر گرفتن مقررات تبصره های ماده 13 ) قطعی نشده باشد ( یعنی بایستی در خصوص صدور ثبت با استفاده از ماشین های الکترونیکی مهلت مقرر برای صدور سند قطعی غیر قابل تغییر رعایت شود . به عبارت دیگر اسناد موقت مربوطه باید به اسناد دائم تبدیل شوند ). هرگونه اصلاحات مربوط به عملیات و رویدادهای مالی مربوط به قبل از قطعیت اسناد باید در همان سال از طریق ثبت های حسابداری اصلاح گردد . 17- تهیه و تنظیم صورت های مالی بدون رعایت مقررات ماده 18 این آئین نامه برای اشخاص حقوقی و مشمولین بند الف ماده 96 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1380/11/27 . 18- اشتباه حساب حاصل از ثبت عملیات موسسه در صورتی که نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 11 این آئین نامه اقدام نشده باشد ( یعنی اصلاح حساب در همان سال با استفاده از استانداردهای حسابداری و متکی بر ارائه مستندات کافی ). 19- در صورتی که مودیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص ماده 169 قانون مالیات های مستقیم استفاده ننمایند . { طبق ماده 169 قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند در صورتی که به منظور تسهیل در تشخیص درآمد مؤدیان مالیاتی کاربرد وسائل ، روش ها ، صورتحساب ها و فرم هایی را جهت نگهداری حساب برای هر گروه از آنان ضروری تشخیص دهد ، مراتب را تا آخر دی ماه هر سال در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار آگهی کند و مؤدیان از اول فروردین سال بعد مکلف به رعایت آن ها می باشند ، عدم رعایت موارد مذکور در مورد مؤدیانی که مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند موجب بی اعتباری دفاتر خواهد بود و در مورد سایر مؤدیان موجب تعلق جریمه ای معادل 20 درصد مالیات منبـع می باشد . تبصره - در صورتی که رعایت موارد مذکور در ماده فوق بنا به تشخیص هیئت حل اختلاف مالیاتی از عهده مؤدی خارج بوده باشد، مشمول بی اعتباری دفاتر و جرائم مربوط حسب مورد نخواهد بود }. ماده 21 . هیات سه نفری حسابرسان موضوع بند 3 ماده 97 قانون مالیات های مستقیم در مواردی که با توجه به دلایل توجیهی مؤدی و نحوه تحریر دفاتر و رعایت استانداردهای حسابداری و درجه اهمیت ایرادات مطروحه از سوی اداره امور مالیاتی و رعایت واقعیت امر احراز نمایند که ایرادات مزبور به اعتبار دفاتر خللی وارد نمی نماید ، می توانند نظر خود را مبنی بر قبولی دفاتر و اسناد و مدارک اعلام نمایند . این آئین نامه در اجرای تبصره (2) ماده 95 قانون مالیات های مستقیم مصوب 1380/11/27 به پیشنهاد شماره 384/29 - 211 تاریخ 82/1/10 سازمان امور مالیاتی کشور در پنج فصل و بیست و یک ماده و دوازده تبصره به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسید و مقررات آن از اول فروردین سال 82 لازم الاجرا بوده و نسبت به اشخاص حقوقی که سال مالی آن ها با سال شمسی منطبق نباشد ، در مورد سال مالی که از 82/1/1 به بعد آغاز می گردد ، جاری بوده و نسبت به سال مالی قبل از آن مفاد آئین نامه قبلی مجری می باشد . برای اطلاعات بیشتر می تونید لینک های زیر رو هم مطالعه بفرمائید : بخشنامه شماره ۱۱۸/۱۴۸/۲۱۱مورخ ۸۲/۱/۱۸ به انضمام اصلاحیه ۱۳۵۹۳ مورخ ۸۴/۴/۱۱ ( آیین نامه تحریردفاتر ) آئین نامه تحریر دفاتر قانونی تاريخ بروز رساني: 1395/04/22 لازم به ذكر است كه مواد مندرج در اين ارسال، مربوط به قوانين و مقررات سال 1394 و سالهاي ماقبل ميباشد. بنابراين خواهشمند است موارد مربوط به رد دفاتر از سال 1395 به بعد را در ارسال بعدي مطالعه نمائيد. با احترام ...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... " " ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... " " تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
۲۲ تير ۱۳۹۵، ۱۲:۱۵ ب.ظ
سلام و عرض ادب خدمت تمامي دوستان
به موجب فصل دهم (ماده 16) آئیننامه جدید چگونگی نگهداری و تحریر دفاتر قانونی (بر اساس ق.م.م اصلاحی مصوب 1394/04/31)، خاطرنشان ميسازد كه مطابق آئيننامه مذكور؛ موارد رد دفاتر به موارد ذيل تغيير يافته است و از سال 1395 ملاك رد دفاتر قرار خواهد گرفت. آئیننامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری آنها نوشته: فصل دهم: موارد رد دفاتر با توجه به تغيير موارد رد دفاتر، لازم ديدم كه اين مهم را در ادامه تايپيك بيان نمايم، اميدوارم كه مفيد واقع گردد. با احترام...
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... " " ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... " " تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... " |
|
"تبلیغات متنی"
|
"دربارهی ما"
|
"امکانات وبسايت"
|
||
تالانت - آموزش حسابداری تبلیغ متنی شما در اینجا کتاب حسابداری تسعیر ارز |
©۱۴۰۳: تمامی حقوق برای تالار گفتگوی تخصصی حسابداری فروملرن محفوظ میباشد. تــرجمـه شده توسط: Www.My-BB.Ir و iora.ir قدرت گرفته از: MyBB, © ۲۰۰۲-۱۴۰۳ MyBB Group. طراحی توسط: My-BB.Ir & Masoud_MI |
زمان کنونی: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۰۷:۲۸ ب.ظ |