۰۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۵۱ ب.ظ
با عنایت به توسعه و گسترش روزافزون فعالیتهای حوزه انفورماتیک و با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۷به عنوان سال حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی و در راستای بهبود فضای کسب و کار و اصلاح مجموعه مقررات مربوط به نحوه اجرای مواد ۳۸ و ۴۱ قانون تأمین اجتماعی و پیرو جلسات مشترک برگزار شده با نمایندگان نظام صنفی رایانهای کشور و انجمن صنفی مربوطه و کانون عالی کارفرمایان، فعالیتهای جدید انفورماتیکی، نحوه شناسایی و محاسبه حقبیمه قراردادهای منعقده، از تاریخ صدور این بخشنامه به شرح ذیل تعیین میگردد:
الف) شناسایی حقبیمه قراردادهای انفورماتیکی
قراردادهای مقاطعهکاران عضو سازمان نظام صنفی رایانهای که برابر اساسنامه دارای فعالیت انفورماتیکی بوده و موضوع آن منطبق با یکی از موارد زیر میباشد:
۱- طراحی شبکه: مطالعات اولیه و طراحی شبکههای رایانهای که منجر به تولید نقشهها و جزئیات فنی لازم برای پیادهسازی شبکه میگردد (شامل: شبکه داخلی LAN، شبکه گسترده WAN و شبکه بیسیممحلی).
۲- نصب و راهاندازی شبکه: تأمین، نصب و راهاندازی تجهیزات لازم برای بهرهبرداری از شبکههای رایانهای (شامل: شبکه داخلی، شبکه گسترده، شبکه بیسیممحلی، کابلکشی شبکه، راه اندازی سرویسهای نرمافزاری، تجهیزاتActive و Passive و امنیت شبکه).
۳- نگهداری شبکه: مدیریت کاربری شبکه، نگهداری و بهروز رسانی سرویسهای نرمافزاری شبکه، خدمات حفاظت و امنیت شبکه.
۴- ارائه خدمات دسترسی به اینترنت: تأمین و ارائه پهنای باند دسترسی به اینترنت، ارائه سرویسهای امنیتی و حفاظتی دسترسی به اینترنت، فیلترینگ، کنترل دسترسی، مدیریت کاربری.
۵- ارائه خدمات کاربردی (ASP): میزبانی وب، اجاره خدمات نرمافزارهای کاربردی از طریق وب.
۶- تحلیل سیستمهای اطلاعاتی: تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاعاتی که منجر به تولید مدلها و مستندات تحلیل نیازمندیهای سیستم میگردد.
۷- طراحی نرمافزارهای سفارشی: طراحی معماری، منطقی یا فیزیکی نرمافزارهای سفارشی اعم از سیستمهای اطلاعاتی کاربردی، نرمافزارهای عمومی یا اختصاصی، سایتهای وب که منجر به تولید مستندات طراحی نرمافزار میگردد.
۸- ساخت نرمافزارهای سفارشی: ساخت نرمافزارهای سفارشی اعم از سیستمهای اطلاعاتی کاربردی، نرمافزارهای عمومی یا اختصاصی، سایتهای وب که منجر به تولید نسخههای قابل اجرا از این نرمافزارها میشود.
۹- انتقال نرمافزارهای سفارشی: ارائه خدمات انتقال نرم افزارهای سفارشی به محیط مشتری، شامل انتقال اطلاعات، اجرای آزمایشی و موازی، آموزش کاربری و راهبری و سایر موارد دیگری که برای آمادهسازی محیط بهرهبرداری از نرم افزار لازم است.
۱۰- نگهداری و پشتیبانی نرمافزارهای سفارشی: ارائه خدمات پشتیبانی فنی نرمافزارهای سفارشی (شامل: رفع اشکال نرمافزار، مدیریت تغییرات در دوران بهرهبرداری، راهبری و مدیریت کاربران).
۱۱- تولید محتوای دیجیتالی: طراحی و تولید مطالب و محتوا برای ارائه در محیط وب.
۱۲- آموزش: ارائه خدمات آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات (شامل: شبکه، سیستمهایعامل، سختافزار، نرمافزار، امنیت، خدمات زیرساخت و دیتاسنتر، مجازیسازی و ذخیرهسازی، رایانش ابری، دورههای مدیریتی IT).
۱۳- مشاوره، امکان سنجی، طراحی، تولید، نصب و پیاده سازی سرویسهای آموزش الکترونیکی.
۱۴- نظارت بر پروژههای فاوا: ارائه همه یا بخشی از خدمات نظارت بر اجرای پروژه های فاوا.
۱۵- خدمات مدیریت طرح برای پروژههای فاوا: خدمات مدیریت طرح شامل تعریف پروژهها و مدیریت فرآیند ارجاعکار، نظارت و هماهنگی مقاطعهکاران، کنترل کمی و کیفی پروژهها، مدیریت فرآیند تحویل و یکپارچهسازی نتایج و فرآوردهها.
۱۶- استانداردسازی: تهیه و تدوین استانداردها، دستورالعملها و ضوابط فنی و مدیریتی فاوا.
۱۷- برنامهریزی فاوا: تهیه طرحهای جامع فاوا، تدوین معماری سازمانی فناوری اطلاعات، برنامهریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی، تدوین استراتژی فناوری اطلاعات، تهیه طرحها و برنامههای استراتژیک و بلندمدت در زمینه فاوا در سطوح سازمانی، منطقهای یا ملی.
۱۸- امکان سنجی و مشاوره پروژههای فاوا: امکان سنجی، انتخاب تکنولوژی، تهیه شرح خدمات و اسناد ارجاع کار (RFP) برای پروژههای فاوا.
۱۹- طراحی نظامهای مدیریت فاوا: طراحی نظامها و فرآیندهای مدیریت فاوا، شامل نظامهای مدیریت امنیت، نظامهای تضمین کیفیت، نظامهای مدیریت اسناد و پیکربندی در سازمانها.
۲۰- پیادهسازی نظامهای مدیریت فاوا: پیادهسازی نظامها و فرآیندهای مدیریت فاوا (شامل: نظامهای مدیریت امنیت، نظامهای تضمین کیفیت، نظامهای مدیریت اسناد و پیکربندی در سازمانها).
۲۱- ارزیابی و ممیزی نظامهای مدیریت فاوا: پایش، ارزیابی و ممیزی نظامها و فرآیندهای مدیریت فاوا (شامل: نظامهای مدیریت امنیت، نظامهای تضمین کیفیت، نظامهای مدیریت اسناد و پیکربندی در سازمانها).
۲۲- خدمات امنیت اطلاعات: ارتقاء امنیت، ارزیابی و اجرای آزمونهای امنیتی زیرساخت، شبکه، سیستمها و نرمافزارها، قفلهای نرمافزاری و سختافزاری.
۲۳- خدمات مرکز داده: مشاوره، طراحی، نظارت، تدوین مستندات، تجهیز، پیادهسازی، پشتیبانی، نگهداری و آموزش مراکز داده.
۲۴- تعمیر و نگهداری سخت افزار: تعمیر، نگهداری و پشتیبانی فنی انواع تجهیزات و قطعات سختافزاری، سرور، سوئیچ، ذخیره ساز.
۲۵- تدوین استانداردها، صدور گواهینامه خدمات کیفیت و خدمات تست و آزمون نرمافزار و سختافزار.
۲۶- خدمات طراحی و توسعه وب، طراحی و پیادهسازی بانک اطلاعاتی وب،گرافیک وب، بهینهسازی وب سایتهای ویژه موتور جستجو، پشتیبانیوبسایت، نگهداریوبسایت ومدیریتوبسایت.
۲۷- طراحی و تولید نرمافزارهای موبایل و پشتیبانی نرمافزارهای موبایل.
۲۸- مشاوره رایانش ابری و دادههای کلان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.
۲۹- شبکه بیسیم: طراحی، تأمین تجهیزات، نصب و راهاندازی، پشتیبانی و نگهداری شبکه بیسیم محلی.
۳۰- امنیت شبکه: نصب، راهاندازی و نگهداری سخت افزار و نرم افزارهای امنیت شبکه.
ب) محاسبه حق بیمه قراردادهای انفورماتیکی
اینگونه قراردادها در شعبه محل استقرار دفتر مرکزی مقاطعهکار متمرکز و مفاصاحساب هر پیمان نیز به تفکیک در همان شعبه صادر میگردد، ضمناً واحدهای اجرایی مکلف میباشند انجام بازرسی از دفاتر قانونی این قبیل مقاطعهکاران را در اولویت قرار داده و به منظور مساعدت بیشتر در زمینه صدور مفاصاحساب قرارداد پیش از انجام بازرسی از دفاتر قانونی، در صورت تکمیل و ارائه فرم تعهدنامه منضم به بخشنامه توسط مقاطعه کار، نسبت به صدور مفاصاحساب قرارداد با رعایت موارد ذیل برابر مقررات اقدام نمایند:
۱- در مواردی که مقاطعهکار دارای دفاتر و اسناد قانونی مورد تأیید سازمان باشد و نسبت به ارائه آنها به سازمان اقدام نماید و برابر گواهی واگذارنده کار عملیات اجرایی موضوع پیمان توسط کارکنان دفتر مرکزی مقاطعهکار انجام گیرد، در این صورت حقبیمه قرارداد طبق لیست و بازرسی انجام شده از دفاتر قانونی وصول و مفاصاحساب قرارداد بدون اعمال ضریب با رعایت مفاد ماده ۳۸ قانون صادر میگردد.
۱-۱- چنانچه مقاطعهکار طبق محتویات پرونده مطالباتی دفتر مرکزی فاقد هرگونه بدهی قطعی باشد، مفاصاحساب قرارداد ظرف یک روزکاری صادر میگردد.
۲-۱- در مواردی که مقاطعهکار طبق پرونده مطالباتی دفتر مرکزی دارای بدهی قطعی بوده و تمکن پرداخت بدهی بصورت یکجا را نداشته باشد، چنانچه نسبت به پرداخت بدهی کارگاه در دوره قرارداد اقدام نموده و مانده بدهی را تقسیط نماید، صدور مفاصاحساب قرارداد، با درج توضیح مبنی بر این که "این مفاصاحساب در اجرای ماده ۳۸ قانون صرفاً بابت قراداد ذکر شده صادر و شامل سایر بدهیهای کارگاه ناشی از لیست و بازرسی نخواهد بود" بلامانع میباشد.
۲- در مورد مقاطعهکارانی که نسبت به ارائه لیست و پرداخت حقبیمه برخی از ماههای مندرج در دوره قرارداد اقدام ننموده یا دستمزد واقعی کارکنان شاغل خود را نداده باشند، باید در اسرع وقت از دفاتر قانونی آنان بازرسی انجام و بر مبنای آن حقبیمه وصول و سپس مفاصاحساب مربوطه صادر گردد.
۳- در مواردی که مقاطعهکار فاقد دفاتر قانونی بوده و یا از ارائه دفاتر خودداری نماید، حقبیمه قرارداد طبق مصوبه مورخ ۲۴/۱/۱۳۷۰ شورایعالی تأمین اجتماعی بر اساس درصد مکانیکی و غیر مکانیکی کار اعلام شده توسط واگذارنده و بهکسر حقبیمه پرداختی توسط مقاطعهکار بابت کارکنان شاغل در قرارداد محاسبه و وصول و مفاصاحساب قرارداد صادر گردد.
۴- در مورد مقاطعهکارانی که با رعایت بند (۱) موضوع این بخش اقدام به اخذ مفاصاحساب موضوع ماده ۳۸ قانون نموده و بهرغم ارائه تعهد از ارائه دفاتر قانونی خودداری و یا دفاتر ارائه شده مورد تأیید سازمان نباشد، حقبیمه کارکنان شاغل در قرارداد برابر مصوبه مورخ ۲۴/۰۱/۱۳۷۰ شورایعالی تأمین اجتماعی و بر اساس درصد مکانیکی و غیر مکانیکی کار اعلام شده توسط واگذارنده، محاسبه و از پیمانکار مطالبه میگردد.
مسئول حسن اجرای این بخشنامه معاونین بیمهای، حقوقی و امور مجلس، امور استانها، و مشاورین ایشان؛ مدیران کل وصول حقبیمه، حقوقی و دعاوی، دفتر راهبری سیستمها، و معاونین، روسا و کارشناسان ادارات مذکور؛ شرکت مشاوره مدیریت و خدمات ماشینی تأمین، مدیران کل استان، معاونین، روسا و کارشناسان ارشد امور وصول حقبیمه، بازرسی دفاتر قانونی، بازرسی کارگاهی، اجرائیات، فرابری دادههـا، روسا، معاونین، مسئولین واحدهای امور وصول حقبیمه، اجرائیات، فرابری دادهای، شعب میباشند.
منبع: سازمان تأمین اجتماعی
الف) شناسایی حقبیمه قراردادهای انفورماتیکی
قراردادهای مقاطعهکاران عضو سازمان نظام صنفی رایانهای که برابر اساسنامه دارای فعالیت انفورماتیکی بوده و موضوع آن منطبق با یکی از موارد زیر میباشد:
۱- طراحی شبکه: مطالعات اولیه و طراحی شبکههای رایانهای که منجر به تولید نقشهها و جزئیات فنی لازم برای پیادهسازی شبکه میگردد (شامل: شبکه داخلی LAN، شبکه گسترده WAN و شبکه بیسیممحلی).
۲- نصب و راهاندازی شبکه: تأمین، نصب و راهاندازی تجهیزات لازم برای بهرهبرداری از شبکههای رایانهای (شامل: شبکه داخلی، شبکه گسترده، شبکه بیسیممحلی، کابلکشی شبکه، راه اندازی سرویسهای نرمافزاری، تجهیزاتActive و Passive و امنیت شبکه).
۳- نگهداری شبکه: مدیریت کاربری شبکه، نگهداری و بهروز رسانی سرویسهای نرمافزاری شبکه، خدمات حفاظت و امنیت شبکه.
۴- ارائه خدمات دسترسی به اینترنت: تأمین و ارائه پهنای باند دسترسی به اینترنت، ارائه سرویسهای امنیتی و حفاظتی دسترسی به اینترنت، فیلترینگ، کنترل دسترسی، مدیریت کاربری.
۵- ارائه خدمات کاربردی (ASP): میزبانی وب، اجاره خدمات نرمافزارهای کاربردی از طریق وب.
۶- تحلیل سیستمهای اطلاعاتی: تجزیه و تحلیل سیستمهای اطلاعاتی که منجر به تولید مدلها و مستندات تحلیل نیازمندیهای سیستم میگردد.
۷- طراحی نرمافزارهای سفارشی: طراحی معماری، منطقی یا فیزیکی نرمافزارهای سفارشی اعم از سیستمهای اطلاعاتی کاربردی، نرمافزارهای عمومی یا اختصاصی، سایتهای وب که منجر به تولید مستندات طراحی نرمافزار میگردد.
۸- ساخت نرمافزارهای سفارشی: ساخت نرمافزارهای سفارشی اعم از سیستمهای اطلاعاتی کاربردی، نرمافزارهای عمومی یا اختصاصی، سایتهای وب که منجر به تولید نسخههای قابل اجرا از این نرمافزارها میشود.
۹- انتقال نرمافزارهای سفارشی: ارائه خدمات انتقال نرم افزارهای سفارشی به محیط مشتری، شامل انتقال اطلاعات، اجرای آزمایشی و موازی، آموزش کاربری و راهبری و سایر موارد دیگری که برای آمادهسازی محیط بهرهبرداری از نرم افزار لازم است.
۱۰- نگهداری و پشتیبانی نرمافزارهای سفارشی: ارائه خدمات پشتیبانی فنی نرمافزارهای سفارشی (شامل: رفع اشکال نرمافزار، مدیریت تغییرات در دوران بهرهبرداری، راهبری و مدیریت کاربران).
۱۱- تولید محتوای دیجیتالی: طراحی و تولید مطالب و محتوا برای ارائه در محیط وب.
۱۲- آموزش: ارائه خدمات آموزشی در زمینه فناوری اطلاعات (شامل: شبکه، سیستمهایعامل، سختافزار، نرمافزار، امنیت، خدمات زیرساخت و دیتاسنتر، مجازیسازی و ذخیرهسازی، رایانش ابری، دورههای مدیریتی IT).
۱۳- مشاوره، امکان سنجی، طراحی، تولید، نصب و پیاده سازی سرویسهای آموزش الکترونیکی.
۱۴- نظارت بر پروژههای فاوا: ارائه همه یا بخشی از خدمات نظارت بر اجرای پروژه های فاوا.
۱۵- خدمات مدیریت طرح برای پروژههای فاوا: خدمات مدیریت طرح شامل تعریف پروژهها و مدیریت فرآیند ارجاعکار، نظارت و هماهنگی مقاطعهکاران، کنترل کمی و کیفی پروژهها، مدیریت فرآیند تحویل و یکپارچهسازی نتایج و فرآوردهها.
۱۶- استانداردسازی: تهیه و تدوین استانداردها، دستورالعملها و ضوابط فنی و مدیریتی فاوا.
۱۷- برنامهریزی فاوا: تهیه طرحهای جامع فاوا، تدوین معماری سازمانی فناوری اطلاعات، برنامهریزی استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی، تدوین استراتژی فناوری اطلاعات، تهیه طرحها و برنامههای استراتژیک و بلندمدت در زمینه فاوا در سطوح سازمانی، منطقهای یا ملی.
۱۸- امکان سنجی و مشاوره پروژههای فاوا: امکان سنجی، انتخاب تکنولوژی، تهیه شرح خدمات و اسناد ارجاع کار (RFP) برای پروژههای فاوا.
۱۹- طراحی نظامهای مدیریت فاوا: طراحی نظامها و فرآیندهای مدیریت فاوا، شامل نظامهای مدیریت امنیت، نظامهای تضمین کیفیت، نظامهای مدیریت اسناد و پیکربندی در سازمانها.
۲۰- پیادهسازی نظامهای مدیریت فاوا: پیادهسازی نظامها و فرآیندهای مدیریت فاوا (شامل: نظامهای مدیریت امنیت، نظامهای تضمین کیفیت، نظامهای مدیریت اسناد و پیکربندی در سازمانها).
۲۱- ارزیابی و ممیزی نظامهای مدیریت فاوا: پایش، ارزیابی و ممیزی نظامها و فرآیندهای مدیریت فاوا (شامل: نظامهای مدیریت امنیت، نظامهای تضمین کیفیت، نظامهای مدیریت اسناد و پیکربندی در سازمانها).
۲۲- خدمات امنیت اطلاعات: ارتقاء امنیت، ارزیابی و اجرای آزمونهای امنیتی زیرساخت، شبکه، سیستمها و نرمافزارها، قفلهای نرمافزاری و سختافزاری.
۲۳- خدمات مرکز داده: مشاوره، طراحی، نظارت، تدوین مستندات، تجهیز، پیادهسازی، پشتیبانی، نگهداری و آموزش مراکز داده.
۲۴- تعمیر و نگهداری سخت افزار: تعمیر، نگهداری و پشتیبانی فنی انواع تجهیزات و قطعات سختافزاری، سرور، سوئیچ، ذخیره ساز.
۲۵- تدوین استانداردها، صدور گواهینامه خدمات کیفیت و خدمات تست و آزمون نرمافزار و سختافزار.
۲۶- خدمات طراحی و توسعه وب، طراحی و پیادهسازی بانک اطلاعاتی وب،گرافیک وب، بهینهسازی وب سایتهای ویژه موتور جستجو، پشتیبانیوبسایت، نگهداریوبسایت ومدیریتوبسایت.
۲۷- طراحی و تولید نرمافزارهای موبایل و پشتیبانی نرمافزارهای موبایل.
۲۸- مشاوره رایانش ابری و دادههای کلان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات.
۲۹- شبکه بیسیم: طراحی، تأمین تجهیزات، نصب و راهاندازی، پشتیبانی و نگهداری شبکه بیسیم محلی.
۳۰- امنیت شبکه: نصب، راهاندازی و نگهداری سخت افزار و نرم افزارهای امنیت شبکه.
ب) محاسبه حق بیمه قراردادهای انفورماتیکی
اینگونه قراردادها در شعبه محل استقرار دفتر مرکزی مقاطعهکار متمرکز و مفاصاحساب هر پیمان نیز به تفکیک در همان شعبه صادر میگردد، ضمناً واحدهای اجرایی مکلف میباشند انجام بازرسی از دفاتر قانونی این قبیل مقاطعهکاران را در اولویت قرار داده و به منظور مساعدت بیشتر در زمینه صدور مفاصاحساب قرارداد پیش از انجام بازرسی از دفاتر قانونی، در صورت تکمیل و ارائه فرم تعهدنامه منضم به بخشنامه توسط مقاطعه کار، نسبت به صدور مفاصاحساب قرارداد با رعایت موارد ذیل برابر مقررات اقدام نمایند:
۱- در مواردی که مقاطعهکار دارای دفاتر و اسناد قانونی مورد تأیید سازمان باشد و نسبت به ارائه آنها به سازمان اقدام نماید و برابر گواهی واگذارنده کار عملیات اجرایی موضوع پیمان توسط کارکنان دفتر مرکزی مقاطعهکار انجام گیرد، در این صورت حقبیمه قرارداد طبق لیست و بازرسی انجام شده از دفاتر قانونی وصول و مفاصاحساب قرارداد بدون اعمال ضریب با رعایت مفاد ماده ۳۸ قانون صادر میگردد.
۱-۱- چنانچه مقاطعهکار طبق محتویات پرونده مطالباتی دفتر مرکزی فاقد هرگونه بدهی قطعی باشد، مفاصاحساب قرارداد ظرف یک روزکاری صادر میگردد.
۲-۱- در مواردی که مقاطعهکار طبق پرونده مطالباتی دفتر مرکزی دارای بدهی قطعی بوده و تمکن پرداخت بدهی بصورت یکجا را نداشته باشد، چنانچه نسبت به پرداخت بدهی کارگاه در دوره قرارداد اقدام نموده و مانده بدهی را تقسیط نماید، صدور مفاصاحساب قرارداد، با درج توضیح مبنی بر این که "این مفاصاحساب در اجرای ماده ۳۸ قانون صرفاً بابت قراداد ذکر شده صادر و شامل سایر بدهیهای کارگاه ناشی از لیست و بازرسی نخواهد بود" بلامانع میباشد.
۲- در مورد مقاطعهکارانی که نسبت به ارائه لیست و پرداخت حقبیمه برخی از ماههای مندرج در دوره قرارداد اقدام ننموده یا دستمزد واقعی کارکنان شاغل خود را نداده باشند، باید در اسرع وقت از دفاتر قانونی آنان بازرسی انجام و بر مبنای آن حقبیمه وصول و سپس مفاصاحساب مربوطه صادر گردد.
۳- در مواردی که مقاطعهکار فاقد دفاتر قانونی بوده و یا از ارائه دفاتر خودداری نماید، حقبیمه قرارداد طبق مصوبه مورخ ۲۴/۱/۱۳۷۰ شورایعالی تأمین اجتماعی بر اساس درصد مکانیکی و غیر مکانیکی کار اعلام شده توسط واگذارنده و بهکسر حقبیمه پرداختی توسط مقاطعهکار بابت کارکنان شاغل در قرارداد محاسبه و وصول و مفاصاحساب قرارداد صادر گردد.
۴- در مورد مقاطعهکارانی که با رعایت بند (۱) موضوع این بخش اقدام به اخذ مفاصاحساب موضوع ماده ۳۸ قانون نموده و بهرغم ارائه تعهد از ارائه دفاتر قانونی خودداری و یا دفاتر ارائه شده مورد تأیید سازمان نباشد، حقبیمه کارکنان شاغل در قرارداد برابر مصوبه مورخ ۲۴/۰۱/۱۳۷۰ شورایعالی تأمین اجتماعی و بر اساس درصد مکانیکی و غیر مکانیکی کار اعلام شده توسط واگذارنده، محاسبه و از پیمانکار مطالبه میگردد.
مسئول حسن اجرای این بخشنامه معاونین بیمهای، حقوقی و امور مجلس، امور استانها، و مشاورین ایشان؛ مدیران کل وصول حقبیمه، حقوقی و دعاوی، دفتر راهبری سیستمها، و معاونین، روسا و کارشناسان ادارات مذکور؛ شرکت مشاوره مدیریت و خدمات ماشینی تأمین، مدیران کل استان، معاونین، روسا و کارشناسان ارشد امور وصول حقبیمه، بازرسی دفاتر قانونی، بازرسی کارگاهی، اجرائیات، فرابری دادههـا، روسا، معاونین، مسئولین واحدهای امور وصول حقبیمه، اجرائیات، فرابری دادهای، شعب میباشند.

" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "