۲۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۶:۴۳ ب.ظ
مدیرنظام های پرداخت بانک مرکزی :
پرداخت خسارت به تراکنشهای ناموفق منجر به مغایرت .
بانک مرکزی از محل منابع حاصل از تراکنش ناموفق بانکها بابت خدمات پرداخت الکترونیکی بین بانکی که منجر به مغایرت می شود ، مبلغی را به مشتریان پرداخت می کند .
داوود محمدبیگی مدیر اداره نظام های پرداخت این بانک با اعلام مطلب فوق اظهار داشت : تراکنش های ناموفق موجب نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی است . بر این اساس از سال 1387 تا کنون بانک مرکزی با هدف ارتقای سطح خدمات ، از بانکها بابت تراکنش های ناموفق هزینه دریافت می کند و اکنون نیز دستورالعملی در حال تدوین است که به موجب آن ، سقف مجاز تراکنش های ناموفق بانک ها از 5 درصد به 3 درصد در روز تقلیل و در اوج ترافیک پرداخت های الکترونیکی میزان جریمه دریافتی افزایش یابد .
وی با بیان اینکه تراکنش ناموفق از طریق بررسی پیشینه سیاهه عملیات قابل احصاء و ردیابی است که به دو طریق دستی و سامانه سروش انجام می پذیرد ، افزود : بانک مرکزی بانک ها را مکلف نموده است در روز 95 درصد ، تراکنش موفق داشته باشند و دلیل این تصمیم نیز آن است که خدمات بانکداری الکترونیکی بهتر ارائه و درصد تراکنش های ناموفق کاهشیابد ، ضمناً موضوع تغییر مدل اخذ هزینه از بانک ها بابت تراکنش ناموفق که در حال حاضر به صورت روزانه محاسبه میگردد به شکلی که در ساعات اوج ترافیک هزینه بیشتری از بانک بابت تراکنش ناموفق دریافت شود ، در حال بررسی است .
محمدبیگی افزود : اخذ هزینه تراکنش ناموفق از سال 1387 تاکنون موجب ارتقای کیفیت و پایداری سرویسهای ارایه شده توسط بانکها و تجهیز آنها به امکانات سخت افزاری و نرمافزاری بهتر و در نتیجه کاهش تراکنش های ناموفق شده است .
وی اضافه نمود : اصولا تراکنش ناموفق در حوزه پرداختهای الکترونیک امری اجتناب ناپذیر بوده و با توجه به پیچیدگی سامانههای پرداخت ، از آن گریزی نیست اما نکته حایز اهمیت این است که بخشی از این تراکنشها که منجر به مغایرت میشود و در نتیجه مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت ، موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم میآورد . لذا در راستای ارج نهادن به مشتریان و مهم بودن جنبههای اخلاقی در نظام بانکداری کشور بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده نموده ، لیکن به دلیل ضعف در سامانهها وجوه آنها تا مدت زمانی غیر قابل دسترسی است ، مبالغی را پرداخت خواهد نمود .
مدیر اداره نظام های پرداخت نحوه ی تامین منابع پرداخت خسارت به مشتریان را از محل هزینه تراکنش ناموفق اخذ شده از بانکها بیان داشت و افزود : پرداخت جبرانی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار صورت گرفته و به نسبت مدت و مبلغ سپرده وجه التزام محاسبه می شود که رقم آن 34 درصد سالیانه و به صورت روزشمار خواهد بود .
وی در پایان با بیان این که هدف بانک مرکزی در گسترش بانکداری الکترونیکی همواره جلب رضایت مشتریان است و ایجاد صندوق پرداخت جبرانی به مشتریانی که با مغایرت مواجهند نیز در همین راستا می باشد ، افزود : دستورالعمل اجرایی آن بزودی تهیه و عملیاتی خواهد شد .
منبع : آی بی نیوز
پرداخت خسارت به تراکنشهای ناموفق منجر به مغایرت .
بانک مرکزی از محل منابع حاصل از تراکنش ناموفق بانکها بابت خدمات پرداخت الکترونیکی بین بانکی که منجر به مغایرت می شود ، مبلغی را به مشتریان پرداخت می کند .
داوود محمدبیگی مدیر اداره نظام های پرداخت این بانک با اعلام مطلب فوق اظهار داشت : تراکنش های ناموفق موجب نارضایتی مشتریان از خدمات بانکداری الکترونیکی است . بر این اساس از سال 1387 تا کنون بانک مرکزی با هدف ارتقای سطح خدمات ، از بانکها بابت تراکنش های ناموفق هزینه دریافت می کند و اکنون نیز دستورالعملی در حال تدوین است که به موجب آن ، سقف مجاز تراکنش های ناموفق بانک ها از 5 درصد به 3 درصد در روز تقلیل و در اوج ترافیک پرداخت های الکترونیکی میزان جریمه دریافتی افزایش یابد .
وی با بیان اینکه تراکنش ناموفق از طریق بررسی پیشینه سیاهه عملیات قابل احصاء و ردیابی است که به دو طریق دستی و سامانه سروش انجام می پذیرد ، افزود : بانک مرکزی بانک ها را مکلف نموده است در روز 95 درصد ، تراکنش موفق داشته باشند و دلیل این تصمیم نیز آن است که خدمات بانکداری الکترونیکی بهتر ارائه و درصد تراکنش های ناموفق کاهشیابد ، ضمناً موضوع تغییر مدل اخذ هزینه از بانک ها بابت تراکنش ناموفق که در حال حاضر به صورت روزانه محاسبه میگردد به شکلی که در ساعات اوج ترافیک هزینه بیشتری از بانک بابت تراکنش ناموفق دریافت شود ، در حال بررسی است .
محمدبیگی افزود : اخذ هزینه تراکنش ناموفق از سال 1387 تاکنون موجب ارتقای کیفیت و پایداری سرویسهای ارایه شده توسط بانکها و تجهیز آنها به امکانات سخت افزاری و نرمافزاری بهتر و در نتیجه کاهش تراکنش های ناموفق شده است .
وی اضافه نمود : اصولا تراکنش ناموفق در حوزه پرداختهای الکترونیک امری اجتناب ناپذیر بوده و با توجه به پیچیدگی سامانههای پرداخت ، از آن گریزی نیست اما نکته حایز اهمیت این است که بخشی از این تراکنشها که منجر به مغایرت میشود و در نتیجه مشتری بدون دریافت خدمت برای مدتی امکان دسترسی به پول خود را نخواهد داشت ، موجبات نارضایتی مشتریان را فراهم میآورد . لذا در راستای ارج نهادن به مشتریان و مهم بودن جنبههای اخلاقی در نظام بانکداری کشور بانک مرکزی با مصوبه شورای پول و اعتبار به مشتریانی که از انواع خدمات پرداخت الکترونیکی استفاده نموده ، لیکن به دلیل ضعف در سامانهها وجوه آنها تا مدت زمانی غیر قابل دسترسی است ، مبالغی را پرداخت خواهد نمود .
مدیر اداره نظام های پرداخت نحوه ی تامین منابع پرداخت خسارت به مشتریان را از محل هزینه تراکنش ناموفق اخذ شده از بانکها بیان داشت و افزود : پرداخت جبرانی بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار صورت گرفته و به نسبت مدت و مبلغ سپرده وجه التزام محاسبه می شود که رقم آن 34 درصد سالیانه و به صورت روزشمار خواهد بود .
وی در پایان با بیان این که هدف بانک مرکزی در گسترش بانکداری الکترونیکی همواره جلب رضایت مشتریان است و ایجاد صندوق پرداخت جبرانی به مشتریانی که با مغایرت مواجهند نیز در همین راستا می باشد ، افزود : دستورالعمل اجرایی آن بزودی تهیه و عملیاتی خواهد شد .
منبع : آی بی نیوز
" برای حمايـت از ما، لطفاً بر روی بنرهای تبليغاتی سايت كليك نمائيد "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "
" اگر کسی خوبیهای تو را فراموش کرد، تو خوب بودن را فراموش نکن... "
" ای کاش یاد بگیریم، برای خالی کردن خودمان؛ کسی را لبریز نکنیم... "
" تنها « زمان » است كه دوست داشتن را ثابت می كند، نه « زبان »... "